Soms is het goed om even stil te staan. Om bewust na te denken over wat je doet en hoe je dat doet. Om áán je organisatie te werken in plaats van ín. Zeker nu. Juist nu. Welke communicatiemiddelen zet jij in? En waarom doe je dat? Bereik je met deze middelen het gewenste doel? En de gewenste doelgroep? Of kun je optimaliseren?

Hoe groot de druk op je reis ook wordt, je moet altijd contact houden met de weg waarop je loopt. Negeer vuilophoping in je schoenen en gripverlies niet.Het Zwitsers zakmes van de leider – Gabriël Anthonio. 

We werken veel op routine. Doen zaken op een manier waarop we ze altijd doen. En zit het tegen? Dan varen we zo mogelijk nóg meer op routine: ‘Kom op, even doorbijten’. Maar met alleen hard werken kom je er niet. Met iets langzamer lopen ook niet trouwens. Sta eens bewust stil. Haal de haak uit je Zwitsers zakmes tevoorschijn en maak de profielen van je schoenen schoon. Ruim op, orden, bekijk en start weer met frisse moed.

Pak je communicatieuitingen er eens bij. Past de website van jouw organisatie nog bij wat jullie doen? Is die wekelijkse nieuwsbrief het juiste middel om medewerkers op de hoogte te brengen? En welke middelen ga je inzetten om medewerkers te informeren over en enthousiasmeren voor jullie nieuwe werkwijze? Sta bewust stil bij hoe je communiceert. Doe dit niet tussendoor, maar plan er écht tijd voor in. Durf keuzes te maken. Durf oude gewoontes los te laten. Zorg dat je voldoende grip hebt om ook bij veranderende ondergrond niet weg te glijden. En waak er tevens voor dat je schoenen binnen no-time weer dichtslibben.

Durf jij te kijken wat er onder jouw wandelschoenen zit? Of wil jij jouw communicatieschoenen klaar maken voor een nieuwe ondergrond? Moor Communicatie denkt graag met je mee! Tijdens inspiratiesessies staan we bewust stil om grondig aan de communicatieuitingen van jouw (zorg)organisatie te werken.

Deze blogreeks draait om het boek ‘Het Zwitsers zakmes van de leider‘ van prof. dr. Gabriël Anthonio. Anthonio is naast een inspirerend spreker (die put uit zijn eigen ervaringen in het werkveld en privé) ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Verslavingszorg Noord Nederland, Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en Lector  aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Vorige week: De priem – bepaal je doel en focus
Volgende week: De flessenopener – de rol van rituelen

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->