In onze straat is een nieuwe winkel geopend. Je kunt er ‘Faxen, tickets printen en beltegoed kopen’ staat op het uithangbord voor de deur. Even waan ik me weer in 1998. Wat een uitkomst! Dat zijn nou nét de dingen die we nog dagelijks doen toch? Geen idee of zulke winkels nog recht van bestaan hebben. Misschien is het reuze handig als je zelf geen printer hebt (of tickets op je smartphone laat scannen), werkt met een prepaid telefoon of in contact staat met bedrijven die alleen maar faxen. Er zijn veel bedrijven die iéts achter de feiten aanlopen. Welke bedrijven stapten op tijd over van bedrijfsfilosofie en communicatiestrategie… en welke bedrijven misten de boot? 

Wehkamp
Een traditioneel voorbeeld van een postorderbedrijf dat vroeger bestellingen ontving dankzij de dikke catalogus die zij ieder jaar weer uitbrachten. Urenlang bladeren bleek verleden tijd toen internet zijn intrede deed. Winkelen via internet ging sneller, handiger en bood de mogelijkheid om per jaar (of zelfs per dag!) meerdere nieuwe collecties aan te bieden. Wehkamp sprong in het diepe en ontwikkelde een webshop. Nu, vele jaren later, is de catalogus al lang verdwenen, maar de webshop van Wehkamp bestaat nog. Sterker nog: het draait prima! Ze bieden ruime collecties en spelen in op service. Zo zijn er bijvoorbeeld assistentes die je helpen bij het selecteren van je kleding. Ook is het bedrijf erg fanatiek op diverse social media kanalen. Wehkamp stapte op tijd over van werkwijze en behield haar corebusiness.

V&D
Het grote warenhuis V&D ging dat minder goed af. Ze bleven vertrouwen op hun ‘good old’ formule. Onterecht, want klanten anno 2015 (’16 en ’17) zitten niet meer te wachten op een groot, massaal en ongezellig warenhuis dat producten uit het middensegment biedt. Ze willen snel en goedkoop (à la Action), luxe en uitgebreid (denk aan zaken als de Bijenkorf) of uniek (zoals de vele conceptstores die je momenteel ziet ontstaan). Tja, en van al die dubbeltjes die mensen betaalden om te plassen (want daarvoor ging je toch voornamelijk naar de V&D) konden ze het bedrijf niet overeind houden.

Kamer van Koophandel
Vroeger hét informatieverzamelpunt voor ondernemers. Je kon er cursussen volgen, informatie zoeken, vragen stellen over ondernemen, spreken met mede-ondernemers en afspraken plannen met medewerkers van de KvK. Dat kun je nu nog, alleen is er veel minder behoefte aan deze zaken. Informatie opzoeken doe je op internet, cursussen volgen bij andere mkb’ers (of online) en sparren met mede-ondernemers doe je tijdens een van de vele netwerkevents in de regio. Om ondernemers te prikkelen heeft de KvK begin dit jaar de app ‘KvK Connect’ gelanceerd. Op deze manier wil de KvK netwerken en kennisdelen voor ondernemers makkelijker, sneller en persoonlijker maken. Ze gokken op 60.000 actieve gebruikers in het eerste jaar. De app is alleen voor zzp’ers, biedt de mogelijkheid om een profiel aan te maken, info op te zoeken en jezelf te vergelijken met andere ondernemers. Werkt deze zet? Of is de KvK echt verleden tijd? We zullen het over niet al te lange tijd weten!

Blijf op koers of mis de boot…
Sterke bedrijfscommunicatie en een heldere visie kunnen kleine bedrijven laten groeien tot ware marktleiders en kunnen grote bedrijven behoeden voor een flinke val. Meegaan met je tijd is van enorm belang. Op tijd instappen, oog voor de toekomst, vizier gericht op de klant en zijn of haar wensen. Blijf in contact met je (potentiële) klanten via jouw social media kanalen, peil de ontwikkelingen in de markt en houd collega-ondernemers in de gaten. Merk je dat jouw bedrijfsconcept minder goed aanslaat dan enkele jaren terug? Overweeg dan een overstap naar een nieuwe bedrijfstak, een nieuwe werkwijze of een nieuw product of nieuwe dienst. De juiste communicatie is hierbij onmisbaar. Snapt je klant de verandering niet? Betrek je hen niet bij de ontwikkelingen? Of speel je niet in op hun wensen? Dan zijn je kansen op succes een stuk kleiner!

Meer weten over bedrijfscommunicatie bij veranderingen? Neem contact op!


Moor Breekt de Week biedt je elke woensdagmiddag een frisse kijk op communicatiezaken. Geen enkele blog missen? Geef je via de website op en ontvang elke woensdag een mail in je inbox.

 

-->