“’t zol iedereen duftig raken as de boer ging staken want de boer dat is de keerl die ‘t mot doen”. Nog nooit eerder stond dit nummer in de top 2000. Maar ja, muziek is emotie en dit lied verwoordt perfect wat de boeren voelen: de boer is de keerl die ’t mot doen. Maar waar blijft de beloning (in geld en waardering) voor al dat harde werken? Het is een echte protestsong die goed aansluit bij het tijdperk waarin we nu leven. In één klap werd ons duidelijk wie een belangrijke rol spelen in onze samenleving. Belangrijker dan we meestal laten blijken. De Boer dat is de Keerl. En de zorgmedewerker is de Koning(in).

Ooit had ik met een aantal vriendinnen een discussie: “Het is toch niet normaal! Als je in een mentale crisis zit, kom je op een wachtlijst van zes weken. ZES weken!” “Ja en mijn oma moest ook heel lang wachten voordat ze geholpen kon worden. Dat is toch belachelijk?” “Bij de verloskundepraktijk in mijn dorp hadden ze geen plek meer. Ik moest maar een andere praktijk zoeken. Hoe kan dat nou?” Tot we onszelf realiseerden: we zaten aan tafel met analisten, adviseurs, planners en strategen. Niemand van ons stond aan het bed. Niemand van ons had een baan in de praktijk. Vanachter onze kantoortafel was het makkelijk oordelen.

“De bank eist alles op en de handel die li-jdt strop
moar de boer dat is de keerl die ‘t mot doen
‘t zol iedereen duftig raken as de boer ging staken
want de boer dat is de keerl die ‘t mot doen”

(Nummer 9 van de Top 2000: ‘De Boer Dat Is De Keerl’ van Normaal)

De coronacrisis gaf werken in de zorgsector een enorme boost. Ineens besefte iedereen dat dit werk enorm belangrijk is. Van levensbelang. En toch zakt deze belangstelling weer weg. Daarom blijft het belangrijk om aandacht te vragen voor jullie werk als zorgorganisatie en zorgmedewerkers. Hoe doe je dit? Hierbij wat tips:

  • Schrijf of spreek vanuit je hart, maar laat je niet overmannen door emoties
  • Houd het beknopt en onderbouw je uitspraken met cijfers, onderzoeken en andere data
  • Zorg voor naslagwerk: een website waarop (extra) informatie te vinden is, een overzichtelijke infographic of een inspirerende brochure
  • Blijf positief! Je maakt jezelf niet groot door een ander klein te maken. Houd je verhaal dus bij jezelf en spreek uit waarom jij of jouw organisatie meer aandacht/tijd/geld/… verdient.

Wil jij jouw betoog positief en krachtig op papier zetten? Zodat je dit kunt delen met jouw netwerk op bijvoorbeeld LinkedIn of tijdens een bijeenkomst? Ik help je graag!

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: Wish You Were Here – Pink Floyd
Volgende week:  Fix You – Coldplay
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->