Mensen raken geïnspireerd door mensen. Een goed verhaal prikkelt, boeit, motiveert, ontroert en activeert. Deze verhalen zijn dus onmisbaar in je organisatie! Maar waar vind je ze?

Verhalen zijn er om gedeeld te worden. De tijd dat we het alleen maar over puur zakelijke dingen hadden in onze communicatieuitingen ligt ver achter ons. De coronacrisis schijnt een nieuw licht op elke onderneming en op elke uiting. Natuurlijk staat het nieuws vol met ellende: ziekte, sterftecijfers, economische achteruitgang. Het is makkelijk om je daarin mee te laten slepen.

Er is ook een andere kant: goede verhalen werken aanstekelijk. Start dus als zorgorganisatie vooral zelf met het delen van verhalen. Of je nu bestuurder bent, HR-medewerker, begeleider of verzorger: in iedereen en in ieder vak schuilen mooie verhalen. Je moet alleen de blikopener durven te hanteren om de verhalen de vrije loop te laten. Tommie Niessen, Sander Hosson en Teun Toebes doen dit op prachtige wijze. Nu, in coronatijden, zie je prachtige initiatieven ontstaan binnen bijna elke zorgorganisatie.

Zonder voedsel kun je niet leven. De blikopener in het Zwitsers zakmes is dan ook onmisbaar voor avonturiers. Metaforisch speelt de blikopener eveneens een grote rol. Zowel voor het voeden van je geest als kijken met een open blik. – Het Zwitsers zakmes van de leider – Gabriël Anthonio

Ga opzoek
Vaak werkt het delen van verhalen als een positieve waterval. Wanneer iemand een verhaal deelt en een ander zichzelf daarin herkent ontstaat er een verbinding. Goede, authentieke verhalen worden doorverteld, raken je en blijven hangen. Je kunt bewust op zoek gaan naar die verhalen. Bij jezelf of bij een ander. Je kunt ze ontlokken en uitvragen tijdens persoonlijke interviews of gewoonweg laten ontstaan. Houd wanneer je voor de laatste strategie kiest je ogen en oren goed open, zodat je de verhalen ook opvangt en kunt delen.

Share
Je kunt deze verhalen delen in je nieuwsbrief, verwerken in je webteksten, inzetten op social media of gebruiken in een blog/vlog. Benieuwd hoe je dit slim aanpakt? Hoe je met behulp van authentieke verhalen jouw (zorg)organisatie toont in tijden van corona? Moor Communicatie helpt je graag!

Deze blogreeks draait om het boek ‘Het Zwitsers zakmes van de leider‘ van prof. dr. Gabriël Anthonio. Anthonio is naast een inspirerend spreker (die put uit zijn eigen ervaringen in het werkveld en privé) ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Verslavingszorg Noord Nederland, Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en Lector  aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Vorige week: De schaar: praktisch ingrijpen
Volgende week: De priem: bepaal je doel en focus

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

-->