Vergeet het maar! Dat kun je wel op je buik schrijven. Maar wat kun je eigenlijk wel op je buik schrijven? En waarom?

Bijna iedereen kent de uitdrukking ‘Dat kun je wel op je buik schrijven’. We gebruiken ‘m meestal wanneer we willen zeggen: dat kun je wel vergeten. Weinig kans van slagen dus. Volgens Onze Taal was er vroeger een langere variant: ‘Schrijf het maar op je buik, dan kun je het met je hemd weer uitvegen’. Een zinloze actie dus.

Volgens ‘Onze Taal’ is de uitdrukking waarschijnlijk ontstaan als grapje. Je buik bevindt zich binnen handbereik en is (bij de meeste van ons althans) groot genoeg om wat op te schrijven. Je hebt er echter weinig aan: je buik is niet te zien tenzij je je shirt omhoogtrekt. Iets wat we niet zo makkelijk in het openbaar doen 😉 Daarom, zegt ‘Onze Taal’, is hopen dat je wensen in vervulling gaan, net zo zinloos als wensen op je buik schrijven.

Ook in andere talen zijn er vergelijkbare uitdrukkingen: ‘etwas in den Schorstein schreiben’ en ‘aqua scribere’ en ‘kathydatos grafein’, oftewel: in de schoorsteen, op het water en onder water schrijven. Alle drie vrij zinloze bezigheden.

Daar waar ‘dat kun je op je buik schrijven’ vroeger voornamelijk werd gebruikt wanneer het om geleend geld ging (als in: ‘daar kun je naar fluiten’), zetten we de uitdrukking nu breder in. Wanneer we ergens weinig vertrouwen in hebben bijvoorbeeld. Hoe zorg ik dat mijn medewerkers stoppen met roken? Zich laten vaccineren? Op tijd komen of minder roddelen? Dat kun je op je buik schrijven!

Gelukkig is dat laatste niet helemaal waar. Je kunt een medewerker namelijk stimuleren tot de gewenste actie met de juiste communicatie. Zorg dat jouw communicatie:

  • Aansluit bij het doel. Wat wil je bereiken? Kies één duidelijk doel (en eventueel enkele kleine subdoelen) per communicatie. Door focus aan te brengen voorkom je verwarring en neem je zo veel mogelijk ruis weg.
  • Aansluit bij de doelgroep. Hoe wordt jouw doelgroep het liefst geïnformeerd? Lezen ze graag een brief/mail, kijken ze liever een informatief filmpje of zijn ze gecharmeerd van infographics en ander beeldmateriaal?
  • Zo leesbaar mogelijk is. Gebruik zinnen van korte of halflange lengte, vermijd moeilijk taalgebruik en geef je uiting structuur. Met dat laatste doel ik op bijvoorbeeld tussenkopjes, kleurgebruik, het inzetten van verhelderende icoontjes en het gebruik van witregels.
  • Aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Erken het gevoel, de weerstand en de twijfel van je doelgroep. Probeer het niet ‘weg te redeneren’, maar ga het gesprek aan. Verschaf informatie zodat de doelgroep zelf een (nieuw) beeld van de situatie kan creëren.

Zet jij deze tips in? Dan is de kans dat jij iets ‘op je buik kunt schrijven’ en stuk kleiner 😉


Leerzaam, inspirerend, ouderwets of juist helemaal van deze tijd: spreekwoorden en gezegdes heb je in alle soorten en maten. In ‘Moor Breekt de Week’ duiken we elke week in een ander spreekwoord of gezegde rondom mijn favoriete thema: schrijven!  

Vorige week: Waar komt de suikerspin vandaan? – Over nieuwsgierig blijven en vragen stellen
Volgende week:   Met hem kan ik lezen en schrijven
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->