Een compacte digitale agenda, een grote papieren agenda, diverse notitieboekjes en talloze post-it’s: je kunt me inmiddels een expert op gebied van agenda’s en planningstools noemen. Vaak lag de hele tafel bezaaid met briefjes, notities, to-do’s en agenda’s. Geen enkel boekje voldeed aan mijn wensen. Te groot, te klein, te afhankelijk (bijvoorbeeld van stroom of internet) of te eenzijdig. Daarom maak ik sinds kort mijn eigen planner/notitieboek/agenda. 

Een tijdje terug stuitte ik op de term ‘bullet journal’.  Dat is simpelweg een notitieboekje (vaak met puntjes, ofwel ‘bullets’) waar je alles wat je op wilt schrijven in kwijt kunt. Denk hierbij aan to-do lists, inspiratielijsten, tekeningen, mindmaps, overzichten, afspraken en je agenda. Het is een creatieve manier om op jouw eigen wijze al je zaken te bundelen. Geen losse briefjes meer of verloren overzichten: je hebt alles in één boek bij elkaar.

Het werken in je Bullet Journal is rustgevend en omdat je zelf de indeling bepaalt, kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Persoonlijk werk ik graag met collages. Ik knip en scheur uit tijdschriften en plak dat in mijn bullet journal om mijn agenda kleur te geven.Ga ik op vakantie of buiten de deur werken? Dan is mijn Bullet Journal alles wat ik nodig heb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een eigen planning
Elke week maak ik een planning, waarbij mijn dagen opgedeeld zijn in vier blokken: Early, Ochtend, Middag, Avond. De zaken die ik in de vroege ochtend behandel (zie ook mijn blog van vorige week over werk-privé balans) kan ik mooi in mijn eerste blokje kwijt. Iets wat in reguliere agenda’s niet kan.

Goals
Inspiratie voor mijn Bullet Journal zoek ik op Pinterest. Daar vind je talloze voorbeelden van agenda’s en to-do lists tot ‘goals’ (bijvoorbeeld het visueel vormgeven van een bedrijfs- of spaardoel). Maar bijvoorbeeld ook lijstjes met boeken die je nog wilt lezen, documentaires die je nog wilt zien, landen die je nog wilt bezoeken of een overzicht met allerlei belangrijke datums Je hoeft niet goed te kunnen tekenen of bijzonder creatief te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een zakelijke Bullet Journal of een exemplaar maken in de huisstijl van jouw bedrijf.

Tot slot
Het werken met een Bullet Journal helpt mij enorm om mijn gedachten te ordenen en te bundelen. Daarnaast is het erg leuk om op deze (creatieve) manier met je bedrijf bezig te zijn.


Zaken visualiseren en ordenen is belangrijk bij het aantrekkelijk, toegankelijk en begrijpelijk maken van informatie. Moor communicatie is gespecialiseerd in informatieve communicatie en helpt jouw organisatie graag verder! Meer weten? Stuur een email naar info@moorcommunicatie.nl Meer tips? Bekijk hier het blogarchief!

 

 

 

 

 

-->