Sommigen hebben het met administratie. Andere met sport of met communicatie. ‘Dat kan ik niet’. Punt. Het is zo’n onderwerp waar ze hun vingers liever niet aan branden. Wanneer je vraagt: ‘Waarom niet?’ volgt standaard ‘Gewoon. Daarom niet’ of ‘Dat ligt me niet’. Jammer, want vaak blijkt dat als je je er in verdiept het veel leuker, makkelijker en beter te doen is dan je van te voren dacht.

Het klinkt zo verleidelijk als je ondernemer bent: huur een boekhouder in, gooi je administratie over de schutting en je bent overal van af. Scheelt je een hoop tijd en frustratie. Maar wat als je een handig, eenvoudig boekhoudprogramma aanschaft en je een klein beetje inleest? Dan blijkt dat je administratie doen helemaal niet zo moeilijk en/of veel werk is. En je krijgt nog inzicht in je cijfers en daardoor grip op je bedrijf ook!

Zonder voorbereiding een marathon rennen
Zo werkt het ook met sporten of met bijvoorbeeld communicatie. Je trekt je hardloopschoenen aan, opent de deur en start met je marathon. Zonder enige voorbereiding, zonder route, zonder conditie en zonder plan. Dat zou gek zijn toch? Waarom proberen we dat met communicatie dan wel? We gaan achter onze laptop zitten en denken: Zo, en nu ga ik wat schrijven! En dan balen dat je pagina blanco blijft, dat je geen idee of (schrijf)richting hebt. Dat je jouw bedrijfsfilosofie niet op papier krijgt en het vullen van je social media kanalen als een blok aan je been voelt.

Wat heb je nodig?
Mijn tip? Ga terug naar de tekentafel. Trek je hardloopschoenen uit, ga zitten en verdiep je. Bedenk waaróm je een marathon wilt lopen, welke stappen daaraan vooraf gaan, welke route je kunt lopen, welke materialen je nodig hebt, welke voeding jou gaat helpen, welke mentale ondersteuning jou over de eindstreep gaat trekken.

Wat is jouw doel?
Met andere woorden: bedenk waarom jij wilt communiceren. Wat is je doel? Een groter bereik, meer klanten, jouw ideale klant vinden, jouw bestaande klanten up-to-date houden of juist potentiële klanten inspireren? Heb je jouw doel scherp, bepaal dan uit welke stappen jouw plan bestaat. Wat moet jij doen om jouw doel te bereiken? Welke communicatiekanalen horen daarbij? Wat kan jou verder helpen om jouw doel te halen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan vormgevingsprogramma’s om jouw uitingen visueel aantrekkelijk te maken, planningsprogramma’s om je social media berichten in te plannen en websites als ‘synoniemen.net’ of blogs van schrijvers om je op weg te helpen bij het formuleren van jouw boodschap. Pas daarna ga je schrijven. Pas dan ben je gereed om je hardloopschoenen aan te trekken en te gaan rennen. Eerst wat kleine rondjes, die steeds groter en langer worden. Tot je (voor je het weet) aan je eerste marathon zit.


Kan niet, wil niet, weet niet, lukt niet… er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je niet toekomt aan communicatie. Zonde! Want je kunt er zó veel moois, goeds, inspirerends en doeltreffends mee doen. Wat? Dat lees je in deze blogreeks!

Vorige week: Help! Ik heb geen discipline!
Volgende week:  Communicatie? Weet ik niks van!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->