“Gallileo Figaro Magnificoooo”. DBC (Diagnose-Behandelcombinatie), EVS (elektronisch voorschrijven), LVB (licht verstandelijke beperking), NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel), ZZP (Zorgzwaartepakket) of Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).  Soms lijkt het alsof je in Bohemian Rhapsody van Queen verwikkeld bent, in plaats van een zorglandschap. Bismillah, will you let me go?

“I see a little silhouetto of a man
Scaramouche, Scaramouche, will you do the Fandango?
Thunderbolt and lightning very very frightening me
Gallileo, Gallileo
Gallileo, Gallileo
Gallileo Figaro, magnifico
I’m just a poor boy, nobody loves me
He’s just a poor boy from a poor family
Spare him his life from this monstrosity
Easy come easy go, will you let me go?
Bismillah! No, we will not let you go (let him go)”

(Nummer 1 in de Top 2000: Bohemian Rhapsody van Queen)

Wil jij helder communiceren? Dan kunnen afkortingen en moeilijke termen behoorlijk in de weg staan. Kiezen voor jip-en-janneketaal dan maar? Zonde! Want als jouw doelgroep bekend is met diezelfde termen en afkortingen, hoef je ze niet uit te leggen of uit de weg te gaan.

Bepaal daarom je strategie per doelgroep: voor een groep artsen (erg veel ervaring met het onderwerp en de termen) schrijf je een andere mailing dan voor patiënten (enige ervaring met het onderwerp en de bijbehorende termen) of leken (geen ervaring met het onderwerp en de termen).

Hoe ver jij een term uitlegt is ook afhankelijk van het doel van jouw communicatieuiting. Wil je instrueren? Houd het dan krachtig en leg ingewikkelde termen kort uit (of voeg een woordenlijst toe aan het eind van jouw document). Ga je informeren? Dan kan het juist interessant zijn om in het ingewikkelde onderwerp en de bijbehorende termen te duiken. Wil je overtuigen met jouw communicatieuiting? Dan kun je kiezen voor een geheel andere insteek: vertel bijvoorbeeld het verhaal van een ervaringsdeskundige. Laat hem of haar op eenvoudige wijze de afkortingen en termen uitleggen.

Kortom: je hoeft ingewikkelde materie en bijbehorende afkortingen niet altijd uit de weg te gaan. Pas jouw werkwijze aan op jouw doel en doelgroep. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Stuur dan een mailtje naar info@moorcommunicatie.nl . Ik help je graag!

Deze blogreeks draait om emotie, muziek (de top 10 noteringen van de top 2000), communicatie hun invloed op de sector Zorg & Welzijn.

Vorige week: Hotel California – Eagles
Volgende week:  een nieuwe reeks: de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini.
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->