Het is 2004. Mijn zusje en ik zitten samen op de bloedhete achterbank van onze Volkswagen Vento. Het aantal keer dat we ‘ZIJN WE ER AL??’ hebben geroepen is niet meer op twee handen te tellen. De auto is voorzien van ACRO (Alle Ramen Kunnen Open) en de buitentemperatuur is inmiddels zo’n 35 graden. Mijn puzzelboek is uit en mijn zusje heeft die van haar al uren gelegen dichtgeklapt.

Lekker idyllisch
Het is nog zo’n 2 uur slingeren tot we er zijn. Van die kleine Franse paadjes. Lekker idyllisch en goed voor de wagenziekte. We verheugen ons op wat we zo meteen aan zullen treffen: een lekker groot, heerlijk koel, helder blauw meer. Met een fijne grasvlakte ernaast, waar we in gedachten onze handdoeken alvast uitstallen. ‘Nog één kilometer!’ roept mijn vader van achter het stuur. We komen steeds dichterbij en kunnen de camping bij wijze van spreken al ruiken. Nou ja, bij wijze van spreken? We ruiken ‘m echt. En niet zo’n beetje ook. Een overweldigende mooslucht komt onze kant op.

)Beerput
Via onze open ramen kunnen we met z’n vieren meteen genieten van de enorme stank. Het prachtige blauwe meer, blijkt een diepe beerput die lekker centraal op de camping ligt. Kortom: dat wordt twee weken genieten.

Schone schijn
Hoe vaak hoor je niet dat een vakantie tóch niet was wat iemand ervan verwacht had? Dat het zwembad kleiner was dan op de plaatjes. Het hotel veel minder schoon dan gehoopt? Het uitzicht minder weids (en meer blinde muur)? Het dorpje minder authentiek (en meer souvernirwinkel)? Het geluidsniveau minder ‘kabbelend beekje’ (en meer ‘schoolplein met 88 kleuters’)?

Flink oppoetsen
Dat geldt overigens niet alleen voor vakantiebestemmingen. We zijn geneigd om situaties, omgevingen en personen flink op te poetsen.

  • Een adembenemend uitzicht!
  • Twijfel je over een coachtraject bij mij? 10.000 mensen gingen je voor.
  • In onze zorgappartementen zult u zich uitermate thuis voelen. Luxe en comfort, gastvrijheid en gezelligheid vormen de kern van onze organisatie!

Soms worden deze beloftes waargemaakt. Maar meestal valt de realiteit tegen. Vies tegen. Door aan de voorkant torenhoge verwachtingen te scheppen, zadel je jezelf als organisatie op met een flinke last.

Voldoende bewegingsruimte
Wat kun je dan doen? Eerlijk zijn? Tja, eerlijkheid duurt natuurlijk wel het langst. En daarbinnen heb je voldoende bewegingsruimte. Natuurlijk vertel je jouw vakantiegasten niet dat er een stinkende beerput centraal op de camping ligt. Maar je kunt ze wel vertellen dat er een natuurplas te vinden is. Benoem je de kenmerken van zo’n plas, dan weet de bezoeker van te voren waar hij of zij ‘ja’ tegen zegt.

Kwestie van lef hebben
Zo ook met zorgtrajecten. Dúrf eerlijk te zijn. Dúrf te vertellen wat er gaat gebeuren, wat de mogelijke gevolgen zijn en met welke uitdagingen jouw organisatie kampt.

  • Vertel dat je op dit moment een tekort aan medewerkers hebt. En wat dit voor effect op jouw organisatie heeft. Maar gebruik de ruimte die je hebt in jouw verhaal om de boodschap zo goed mogelijk op de doelgroep én jouw doel af te stemmen. Pas je toon aan, kies zorgvuldig je woorden, wees oprecht en benadruk tevens wat er wél is. 
  • Vertel de bewoners van jouw verzorgingshuis dat jullie technologie in gaan zetten om ook in de toekomst zorg te kunnen bieden. Maak het verhaal niet meer glamour dan het is, maar steek je boodschap wel positief in. Laat zien welke voordelen er zijn. Toon wat het gebruik van techniek oplevert. Sluit je boodschap aan op de verwachtingen, wensen, vaardigheden en het kennisniveau van je doelgroep. Wat willen zij weten? Waar zijn zij mee geholpen? Waar zijn zij bang voor?
Het heeft geen nut om zaken te verbloemen of mooier voor te doen dan ze zijn. Vroeg of laat ‘val je door de mand’. Komt de beerput tevoorschijn (figuurlijk of zoals bij ons letterlijk) en gaat ie open. En dan ben je te laat. Want dan is het vertrouwen geschaad. En vertrouwen herstellen duurt vele malen langer, dan een kort, eerlijk en oprecht verhaal delen.

Ben jij projectmanager, beleidsadviseur of innovatieadviseur bij een zorgorganisatie…

…en herken jij dit verhaal? Wil je sparren over jouw zorgproject en ontdekken welke rol communicatie speelt en kán spelen in jouw project? Meld je dan hieronder aan voor een gratis, digitaal adviesgesprek.

Boek hier jouw gratis adviesgesprek

Meld je eenvoudig aan voor een digitaal adviesgesprek (30 min) via het contactformulier)
Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.