Stel je bent ondernemer. Je verkoopt geen producten, maar levert diensten. Je schrijft teksten, bent coach of advocaat. Uiteraard levert je werk wel een ‘eindproduct’ op, maar dit is niet altijd even tastbaar. En ook niet altijd in een vorm te gieten. Hoe bepaal je dan hoeveel je vraagt voor deze dienstverlening? Je tarief bepalen vind/vond ik als ondernemer een van de moeilijkste zaken. Wat is jouw werk waard?

tarief

Een eerlijke prijs

Er zijn verschillende manieren om je prijs te bepalen. Allereerst is het goed om te bedenken of je wilt werken met een uurtarief of met een projectprijs. Wat je kiest is afhankelijk van je dienst, je klant en je eigen wensen. Ook je uurtarief kan wisselen: het ene werk vraagt meer inspanning dan het andere. Je kunt rekening houden met vraag en aanbod, tarieven van concurrenten en je ervaring (junior of senior). Maar je kunt ook gewoon een prijs vragen die volgens jou fair is. ‘Take it or leave it’. Heeft de klant het idee bij jou aan het juiste adres te zijn, kun jij iemand overtuigen met jouw dienst en de uitkomst daarvan? Dan is de klant ook bereid om daarvoor te betalen. Vraag je te weinig, dan heb je kans dat je alleen klanten trekt die uit zijn op een koopje. Vraag je een eerlijke prijs, dan zul je die klanten wellicht verliezen. Maar dat is niet erg. Zij zullen toch nooit ambassadeurs van jouw werk/merk worden.

Geef nooit korting

‘Maar vraag ik dan niet te veel? Is mijn uurprijs niet te hoog?’. Logische vragen. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen en bent misschien ook onzeker over je eigen kunnen. Toch is een prijs niet snel te hoog. In het boek ‘Geef nooit korting’ vertelt Jos Burgers op een luchtige manier hoe je om kunt gaan met prijzen en prijsdruk. Enkele tips uit zijn boek?

  • Voorkom dat je gaat denken dat je te duur bent. Klanten willen geen korting. Ze willen alleen niet te veel betalen.
  • Klanten gebruiken vaak het ‘prijsargument’ om iemand af te wijzen. Vaak gaat het dan NIET om de prijs. Een prijs is alleen doorslaggevend wanneer het aanbod exáct hetzelfde is.
  • Vraag huidige klanten zo nu en dan eens om je prijs te beoordelen.
  • De prijs die je vraagt is een indicatie van de kwaliteit die je levert.
  • Kies zelf je concurrentie uit. Met wie wil jij vergeleken worden? Iemand die hetzelfde doet is nog niet meteen een concurrent.
  • Hechte relaties zijn het beste middel tegen prijs- en margedruk.
  • Prijsgevoeligheid neemt af als je iets doet wat schaars is.

Je ziet het, je bent niet snel té duur. Ben je dat wel, dan is die klant misschien jouw klant niet. Meer tips? Lees het boek van Jos Burgers en je staat een stuk sterker in je schoenen als het om tarieven gaat.

——————————–
Moor Communicatie zet bedrijven (opnieuw) in de spotlight met behulp van frisse communicatie, heldere analyses en praktische tips. Benieuwd wat Moor Communicatie voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact op!

-->