Een bakker bakt brood en een bouwmarkt verkoopt doe-het-zelf artikelen. In de basis is elke bakkerij of bouwmarkt hetzelfde. Toch zijn alle ondernemingen en ondernemers anders. We hebben allemaal onze eigen visie, werkwijze, aanpak. Dan is het toch zonde als onze communicatieuitingen allemaal hetzelfde zijn? Pak het anders aan! Hoe? Je leest het in Moor Breekt de Week!

To do 1: ontdek jouw unieke aanpak 
Jouw business wijkt waarschijnlijk niet zo heel veel af van dat van je ‘concullega’. Jullie zijn beide arbeidscoach, mediator, webdesigner of groenteboer. De materialen die jij inzet zijn misschien wél anders. Je werkt bijvoorbeeld alleen met onbespoten groente of je maakt in je grafische designs altijd gebruik van veel kleuren. Maak een lijstje met tien mensen die hetzelfde werk doen of een soortgelijk bedrijf runnen. Speur op hun website naar de beschrijving van hun werkzaamheden. Wat doen ze en hoe doen ze dat? Leg dat lijstje naast jouw werkzaamheden en ontdek waar jij afwijkt. Wat maakt jou uniek?

To do 2: ontdek jouw competenties
Mensen doen zaken met mensen. Daarom is jouw persoonlijkheid als ondernemer ook zo belangrijk! En geen mens is hetzelfde. Ontdek welke kwaliteiten jou maken tot wie je bent. Bekijk deze lijst met competenties ter inspiratie. Of stel jezelf de volgende vragen: Wat gaat me heel gemakkelijk af? Waar krijg ik energie van? Wat bewonderen mensen in mij en waar geven ze mij complimentjes over? Wat vond ik als kind leuk om te doen? Het antwoord op deze vragen geeft je inzicht in kwaliteiten die jou geen energie kosten, maar juist energie geven.

To do 3: werk je kernkwaliteiten uit
Zo, nu jij weet welke competenties goed bij je passen kun je ze uitwerken in een kernkwadrant. Daarin ontdek je wat jouw sterkste kant is, maar tegelijkertijd ook wat jouw valkuil is (te veel van het goede), je allergie en je uitdaging (de perfecte balans). Een voorbeeld:

  • Kernkwaliteit: Behulpzaam
  • Valkuil: Bemoeizuchtig
  • Allergie: Onverschillig
  • Uitdaging: Los laten

Als jouw kernkwaliteit is dat je behulpzaam bent, dan is je valkuil dat je je te veel met mensen gaat bemoeien (om ze te helpen). Je bent allergisch voor mensen die onverschillig zijn en jouw ultieme uitdaging is om zaken los te laten. Dan ben je zowel behulpzaam als dat je mensen en dingen in hun waarde laat.
(een overzicht met uitgewerkte kernkwadranten vind je hier).

To do 4: Zet je communicatie gericht in
Tot nu toe had deze blog meer te maken met persoonlijkheid, coaching en zelfontwikkeling, maar de kennis die je zojuist opgedaan hebt, kun je in deze stap prima inzetten voor je bedrijfscommunicatie. Houd bij het ontwikkelen van al je bedrijfsuitingen (zowel je webteksten als je berichten op Social Media en zelfs je offertes, facturen of emailcorrespondentie) jouw kernkwaliteiten in je achterhoofd. Uit je kernkwaliteit, waak voor je valkuil en houd je uitdaging in het vizier. Ben jij spontaan? Laat dat dan blijken in je posts op Facebook. Ben jij structureel? Zorg dan dat je website een logisch geheel is. Ben jij innovatief? Laat het je (potentiële) klant zien! Op die wijze laat je jouw persoonlijkheid spreken en val je op tussen alle andere ondernemers met een gelijksoortig bedrijf. Je trekt tevens direct de juiste klant aan. Iemand die spontaniteit hoog in het vaandel heeft staan, zal gecharmeerd zijn door je bericht op Facebook. Terwijl het mensen die rechtlijnig zijn juist afstoot.

PS. Hulp nodig bij het omzetten van jouw kernkwaliteiten naar een effectief communicatieplan mét bijbehorende acties en uitingen? Moor Communicatie helpt je graag!


Elke woensdagmiddag om 12.00 uur verschijnt Moor Breekt de Week. Al ruim 2,5 jaar de wekelijkse dosis communicatie-inspiratie voor ondernemers! Bekijk hier het archief.

-->