Meer, sneller, beter: voor de coronacrisis zaten we in de hoogste versnelling. We vlogen de hele wereld over, zorgden niet goed voor onszelf (qua voeding en qua stressniveau) en putten onszelf en de wereld uit. En toen was daar ineens die rem. Een virus dat ons liet zien dat we ‘slechts’ of misschien juist mensen zijn. Ineens voerde ‘meer’, ‘sneller’ of ‘beter’ niet meer de boventoon. Er kwam meer oog voor vitale beroepen, voor saamhorigheid, voor eenzaamheid en voor kwetsbaarheid. Dat had (en heeft) een enorme impact op onze samenleving en op de sector zorg & welzijn. En dát heeft weer gevolgen voor de communicatie van jouw organisatie.

Avaritia, één van de zeven zonden, staat voor hebzucht. Voor het verlangen naar zaken als status, geld en macht. Altijd op zoek naar meer, waardoor je oog voor de werkelijkheid verliest. Tot dat de werkelijkheid voor de deur staat. Hoogtijd om de bezem door jouw communicatieuitingen te halen en ze aan te sluiten op deze ‘after’-corona-periode.

Wat heeft deze coronaperiode ons geleerd? En hoe pas jij (als organisatie in zorg en welzijn) jouw communicatie hierop aan?

  • Meer oog voor de mens & kwetsbaarheid

Ineens realiseerden we ons dat we niet eeuwig leven. Dat het leven niet altijd maakbaar is. En dat ‘meer en sneller’ niet altijd beter is. Laat in jouw communicatieuitingen zien dat je oog hebt voor de mens. Dat de mens in jouw organisatie centraal staat. En dat je rekening houdt met de kwetsbaarheid van de mens.

  • Meer oog voor duurzaamheid

De wereld rond vliegen, afval dumpen, bossen kappen, wegwerpartikelen gebruiken: hopelijk ligt deze tijd achter ons. Mensen hebben steeds meer oog voor duurzaamheid. Laat in jouw communicatieuitingen zien dat jouw organisatie duurzaam met de wereld omgaat. Denk daarbij ook aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Hoe maakt jouw organisatie de wereld een beetje mooier en zuiniger?

  • Meer oog voor leesbaarheid en begrijpelijkheid

Ziekteverschijnselen, prognoses, maatregelen: pak een willekeurige speech of tekst van de regering erbij en je weet dat er van leesbaarheid of toegankelijkheid geen sprake is. En dat terwijl meer dan 2 miljoen Nederlanders moeite heeft met lezen. Gelukkig schrijven steeds meer organisaties op B1-niveau. Deze teksten hebben een logische opbouw, een actieve schrijfstijl, duidelijke en korte zinnen en bevatten eenvoudige woorden die iedereen kent. Schrijf jouw uitingen op B1-niveau om een grote doelgroep te voorzien van aantrekkelijke, toegankelijke en leesbare boodschappen.

Kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken? Lukt het jou niet om jullie communicatieuitingen aan te sluiten op deze nieuwe tijd? Of heb je behoefte aan een frisse blik en helder advies? Schakel Moor Communicatie in! Al veel organisaties in zorg- en welzijn gingen je voor.

Deze blogreeks draait om de zeven zonden en hun relatie tot communicatie in de wondere wereld van zorg & welzijn.

Vorige week: Superbia (hoogmoed –  ijdelheid)
Volgende week: Luxuria (onkuisheid – ongewenst gedrag)

Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->