Ik ben hoogzwanger en het is erg warm. Daarom bestel ik bij Zalando enkele leuke zwangerschapsjurken. In het pakketje, dat de volgende dag al geleverd wordt, zit een folder met de nieuwste, hipste sportmode. Op dat moment geloof ik niet dat ik óóit nog slank zal zijn, laat staan passen in die superstrakke leggings die mij op een presenteerblaadje worden aangereikt. Goed voorbeeld van een totale misser. Net zoals die keer dat ik een vakantie naar Italië boekte en ik de zes weken daarna elke dag tegen reclames en advertentiebanners van de door mij geboekte camping aan mocht kijken. De vakantie was geboekt, dus vanwaar die reclame? 

Bedrijven doen steeds meer met big data. Ze verzamelen onze gegevens, volgen onze zoekresultaten en bekijken onze aankopen. Daar proberen ze op in te spelen. Maar de techniek loopt hier en daar achter op de werkelijkheid. Wat heb ik aan advertentiebanners over een wasmachine die ik zojuist gekocht heb? Waarom geen reclame voor wasmiddel? Of tips om je wasmachine te onderhouden?

Als ondernemer of zzp’er kun je dankbaar gebruik maken van data zonder de persoonlijke touch te verliezen. Geen grote missers, maar informatie, tips en adviezen waar jouw klant écht iets aan heeft. Hoe doe je dat?

  • Noteer belangrijke datums en gebeurtenissen van je klant (zoals een huwelijksdag, een bedrijfsmijlpaal of een verjaardag) en speel hier op in. Stuur bijvoorbeeld een kaartje.
  • Wees alert op (verkoop)signalen van je klant: een klacht op een recensiesite, een vraag op Facebook/LinkedIn of een zoekopdracht in Google. Klaagt een (potentiële) klant bijvoorbeeld over het gebrek aan mode voor vrouwen met een maatje meer en heb jij een webshop met een perfect winkelaanbod voor haar? Speel daar dan op in.
  • Borduur voort op de aankopen van jouw klant. Kijk of je jouw klant optimaal kunt helpen door bijbehorend advies te geven of een extra optie voor het product aan kunt bieden.
  •  Waak voor een overkill. Op sommige sites krijg je na 3 seconde al een venster van een chathulp in beeld met de vraag ‘Kan ik u helpen?’ Niet iedereen is gediend van een proactieve aanpak.

Kortom: profiteer van de data die klanten je aanreiken, maar ga niet voor massacommunicatie. Pas je werkwijze aan per (potentiële) klant.


Moor Breekt de Week geeft je elke week een frisse kijk op communicatie. Hoe verbeter je het contact met jouw klant? Hoe benut je jouw bedrijfscommunicatie optimaal? Je leest het in Moor Breekt de Week!

-->