Een ingrijpende (zorg)situatie, zoals een plotselinge ziekenhuisopname of noodgedwongen verhuizing, heeft natuurlijk niet alleen impact op de persoon in kwestie, maar ook op zijn of haar omgeving. Toch wordt deze ‘verborgen doelgroep’ in communicatieprocessen nog weleens vergeten.

Verborgen doelgroep?
De directe doelgroep (persoon in kwestie) is namelijk niet de enige die jij wilt bereiken met jouw communicatie-uitingen. Denk maar eens aan de volgende situaties:

  • Mevrouw Vissers is dementerend en kan daarom niet langer zelfstandig thuis wonen. Ze verhuist naar een woonzorgcentrum. Uiteraard richt je als zorginstelling jouw communicatie op mevrouw Vissers. Maar hoe zit het met haar omgeving? Haar ongeruste dochter? En haar betrokken man?
  • Jorg gaat van het regulier onderwijs naar het speciaal onderwijs. Dat is voor Jorg een behoorlijke overgang. Daarom richt de school alle aandacht op Jorg. Maar hoe zit het met zijn ouders? En welke impact heeft deze schoolswitch op andere betrokkenen zoals zijn vaste oppas?
  • Dirk is in de bloei van zijn leven als hij plotseling te horen krijgt dat hij ernstig ziek is. Terwijl het ziekenhuis de pijlen op Jorg en zijn behandeling richt, zit zijn vriendin vol zorgen alleen thuis.


Waarom moet je op zoek gaan naar deze doelgroep?
Vaak ligt de sleutel tot effectieve en efficiënte communicatie bij deze doelgroep. Hoe dat komt?

  • Een patiënt of cliënt kan niet altijd alles zelf onthouden (bijvoorbeeld door lage of juist hoge leeftijd, hoeveelheid informatie, stress, medicatie, ziekte)
  • In deze doelgroep zitten vaak de beslissers (of mensen met veel zeggenschap): een ouder beslist voor het jonge kind, een zoon of dochter beslist voor zijn/haar dementerende vader/moeder.
  • Door ook de verborgen doelgroep aan te spreken, voelt iedereen zich gehoord en meegenomen in het proces.

Volgende week in MBDW
Wil jij weten hoe jij jouw verborgen doelgroep vindt én raakt? Je leest het volgende week in Moor Breekt De Week!

 

-->