Hoe belangrijk is communicatie? En ‘is’ communicatie van iedereen? Of alleen een zaak van de communicatie-afdeling? Vandaag in Moor Breekt de Week: De rol van communicatie binnen een bedrijf!

Communicatie is voor veel bedrijven het eindstation van een project: ‘Oh ja, we moeten ook nog iets communiceren over ons nieuwe project. Laat de communicatieafdeling maar een persbericht schrijven.’ Alles wat met communiceren (zowel intern als extern) te maken heeft, wordt over de schutting geworpen bij de jongens en meiden van marketing- en communicatie. Marketing en communicatie: twee totaal verschillende zaken die vaak in één adem genoemd worden. Waarbij de communicatieafdeling vaak de ‘afvoerput’ van de organisatie is.

Binnen een bedrijf speelt communicatie een veel grotere rol dan vaak gedacht wordt. Er valt enorm veel te communiceren. En dat is écht niet alleen de taak van de afdeling communicatie. Dat is een taak voor het hele bedrijf. Op een verjaardag sprak ik laatst iemand die werkt als Corporate Communications Supervisor en zij vertelde haar blik op communicatie. Een visie die ik helemaal deel: de communicatieafdeling is geen afdeling waar je alle to-do’s rondom communiceren neerlegt. Het is een afdeling die de lijnen uitzet. Die nadenkt over de doelgroep (wie is onze doelgroep?) en hoe gaan we die bereiken? Welke middelen gaan we inzetten? En hoe spreken we onze klant aan? Wat is ons verhaal? En wat willen we met de klant delen? Hoe gaan we om met klachten, vragen of onduidelijkheden? En hoe communiceren we intern met elkaar? Welke ‘tone of voice’ is gebruikelijk voor ons bedrijf? Hoe zorgen we dat we zowel intern als extern een herkenbare uitstraling hebben? Hoe creëren we een bedrijfsbeeld dat tot in de puntjes uitgevoerd en beleefd wordt in élk onderdeel van ons bedrijf?

collegas

Wanneer de communicatieprofessionals binnen een bedrijf de lijnen uitzetten, blijft de uitvoering voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de medewerkers zelf. Natuurlijk is het verstandig om een persbericht te laten schrijven door mensen die daarvoor opgeleid zijn. Maar wanneer de hierboven beschreven spelregels duidelijk zijn, kan iedereen werken aan de communicatie van een bedrijf. Het draait bij communicatie niet alleen om grote zaken, maar het gaat juist om de details. Elk mailtje of telefoontje naar de klant is een vorm van communicatie. En in al die mailtjes en telefoontjes moet de bedrijfsfilosofie duidelijk naar voren komen. Bij elk contact, zowel intern als extern. Ga je groots communiceren over een project, nieuw product of misschien zelfs een nieuwe tak binnen je bedrijf? Dan schakel je de hulp van de communicatieprofessionals binnen jouw bedrijf in. Liefst al aan het begin van het project. Zodat zij je kunnen ondersteunen, bijsturen en adviseren. Vanzelfsprekend is en blijft uitvoering van communicatietaken een onderdeel van het vak van een communicatiemedewerker, maar volgens mij is de tijd dat zij ‘alleen een tekstje schreven’ al lang verleden tijd.

 


Moor Communicatie maakt moeilijke onderwerpen begrijpelijk, aantrekkelijk en toegankelijk. In Moor Breekt de Week is er elke week ruimte voor een scherpe blik op actuele communicatiezaken. Geen blog meer missen? Geef je dan via www.moorcommunicatie.nl op en ontvang de blog elke week in je inbox!

-->