“Dat had ik van Guus niet verwacht!”

Ik open Facebook en word overspoeld door berichten over Guus. ‘Onze’ Guus. Guus Meeuwis. Hij gaat scheiden. Ik tik mijn vriend aan. ‘Hé, wist jij dat Guus Meeuwis gaat scheiden?’. Mijn vriend kijkt op van zijn boek en zegt verbaasd: ‘Echt waar? Oh daar sta ik van te kijken. Dat had ik niet verwacht bij Guus’.

Guus

Hij praat over de zanger alsof hij dagelijks bij hem aan tafel zit. Alsof hij hem al jaren kent. Guus, de ideale schoonzoon, de gezellige Brabander, de familieman. Scheiden hoort niet bepaald in dat rijtje.
Ik vind het bijzonder, haast grappig om te zien hoe sterk ons beeld van iemand kan zijn. We denken bekende Nederlanders, artiesten en tv-sterren te kennen. Patty Brard, Gordon, Floortje Dessing, Linda de Mol: het zijn allemaal bekenden van ons. We weten veel over hun leven, over hun voorkeuren en over hun gedrag. We kunnen hun gedrag daardoor voorspellen. Zo ook bij Guus.

Dit geldt overigens ook voor bedrijven. Elektronicabedrijf Cool Blue wordt geassocieerd met klantvriendelijkheid, Action met producten voor lage prijzen en Nespresso met exclusieve, luxe koffie en natuurlijk George Clooney. Biedt de Action ineens broeken aan voor meer dan tachtig euro of schoonmaakmiddelen van een luxe merk, dan past dit niet bij het beeld dat klanten hebben van Action. Biedt Nespresso haar koffiecupjes aan voor 0,03 ct per stuk, dan lopen klanten weg. Heb je een imago en heeft de klant een sterk beeld bij dat imago? Dan is het belangrijk dat je als merk of bedrijf hier trouw aan blijft. Neem nu Mac Donalds: hoe hard zij ook proberen om een gezondere uitstraling te krijgen, het is en blijft een fastfoodrestaurant waar je heen gaat voor een vette hap.
Staat jouw bedrijf bij je klanten bekend als klantvriendelijk en snel? Of sta je juist bekend om je lage prijs? Handel zoals klanten dat van je gewend zijn. Handel zoals je klanten verwachten dat je zult handelen. Tenzij je opzoek bent naar flink wat PR. Dan doe je iets wat niemand verwacht. Scheiden bijvoorbeeld.

-->