Er lagen wel driehonderd kleine cupcakes klaar. In alle kleuren en smaken. De vlag van de leverancier wapperde aan de vlaggenstok en er was muziek. Om 13.00u was het zo ver: de grote lancering. Dit was het moment waar ze met z’n allen zo hard naartoe hadden gewerkt. Nog maar een paar minuten en de zaal zou vol staan met medewerkers.

Het was een uniek moment. Dit was het systeem waar ze zó lang op gewacht hadden. Dit systeem ging hun werk zó veel makkelijker maken. In enkele ‘kliks’ een volledig zorgdossier opgesteld. In drie minuten een behandelverslag gemaakt. Een verademing voor de medewerkers! Nu konden ze zich eindelijk richten op hun vak, in plaats van onnodig veel tijd kwijt zijn met administratie.

Vol gezonde spanning keek je nog eens naar je speech. En dan naar de zaal. Het was bijna 13.00u, maar er stonden maar vier mensen. De cupcakes lagen onaangeroerd op de lange tafel. Ze smolten weg in de zon. Net als jouw enthousiasme. Waar bleef iedereen?

Je stapte het podium af en liep de zaal uit. Misschien stonden de mensen op de gang te wachten? Maar het was verdacht leeg. Je liep langs twee medewerkers en ving hun gesprek op. “Er is zo meteen een presentatie. Over dat systeem.” “Ah ja, dat systeem waar we toch niks van snappen. En waar we 36 cursussen voor moeten volgen. Dat systeem dat ons leven 0h-zo-veel-makkelijker gaat maken toch?” De twee medewerkers lachten smakelijk.

Je droop af, liep met je schouders omlaag naar de zaal en gaf je presentatie. Voor vier mensen….

Deze situatie is niet uniek. Je hoort het vaak: kosten noch moeite worden gespaard in het project. Er wordt een fantastisch team van professionals samengesteld. Het nieuwe systeem wordt tot in de puntjes uitgedacht, gebouwd, getest en uitgerold. Het ziet er fantastisch uit, het werkt naar behoren en jullie zijn (enigszins 😉) binnen tijd en budget gebleven. Maar tijdens en na de lancering merk je dat de doelgroep niet zo enthousiast is. Want,

  -“Waar is dit systeem eigenlijk voor?”

  -“Mag ik nu niet meer op mijn eigen manier werken?”

  -“Als het zo eenvoudig is, waarom moet ik dan een cursus volgen om ermee te werken?”

  -Waarom krijgen we nu alwéér een nieuw systeem?”

Al die tijd die jullie spendeerden aan het ontwikkelen en verfijnen van het systeem, zwom de doelgroep in onwetendheid. Ze verdronken er bijna in. De enige info die zij kregen over het systeem, vernamen zij via het roddelcircuit. En daar groeit een klein verhaal weleens uit tot een enorm Hollywoordverhaal. Verandering is eng. En die angst, daar moet je tijdig gehoor aan geven. Maar… hoe doe je dat?  

Wil jij weten wat je kunt doen om een ‘lege-zaal-situatie’ te voorkomen? Ontdekken hoe jij zorgt dat jouw doelgroep betrokken, enthousiast en gedreven is? Binnenkort geef ik een webinar over de vijf grootste gemiste kansen in een zorgproject. Blijf op de hoogte van het webinar én lees meer over dit onderwerp door je hieronder op te geven voor mijn inspiratiemail.

 

Tip:  Wil je meer lezen over dit (en andere zorggerelateerde) onderwerpen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief.