Op ‘Efteling Kidsradio’ (mijn all-time favorite radiozender. En vooruit, ook die van mijn kinderen) komt regelmatig het lied van de kabouters voorbij. “ik heb geen tijd, ik heb geen zin. Dat doen de kabouters wel.” Vaak hopen we dat. Dat wanneer we onze ogen sluiten de kabouters het huis stofzuigen, onze administratie doen en oh ja, ook graag onze communicatie regelen. Naast gebrek aan inspiratie en gebrek aan tijd, lepelen we ook vaak ‘ik heb geen discipline’ op als excuus. Maar wist je dat je dat ook helemaal niet nodig hebt? 

Een ijzeren discipline is onmisbaar in de wereld van sport en communicatie. Zonder daadkracht en wekelijkse uitvoering kom je nergens. Denk je?

Het woord ‘discipline’ heeft een nare bijsmaak. Alsof het een must is, een verplichting en alsof er een militair in je nek staat te hijgen. Een ‘moetje’. ‘Tja, het hoort er nu eenmaal bij’. En dat terwijl communicatie erg leuk kan zijn. Kán zijn ja, met de juiste insteek.

Waar begin je?
Communicatie vraagt om een goede voorbereiding. Verzamel de hele week onderwerpen. Schrijf interessante invalshoeken op, noteer opvallende meningen en maak een lijstje met spraakmakende onderwerpen. Praat over deze onderwerpen met collega’s, ga lekker naar buiten en organiseer een brainstorm (met jezelf of alleen). Zo kom je beslagen ten ijs.

Verzamel de juiste mensen om je heen
Schrijven, dat ligt je of het ligt je niet. Is dat tweede het geval, dan kan het schrijven van een korte LinkedIn-post al een helse opgave zijn. Verzamel daarom de juiste mensen op je heen. Jij zorgt voor de visie en de juiste input en jouw collega zorgt voor de uitwerking. Dat kan een interne collega zijn of een externe, zoals een zzp’er. Zorg dat jij met deze persoon kan lezen en schrijven. Dat hij of zij aan één woord genoeg heeft. Zo houd jij de (communicatie)touwtjes in handen. Jij zorgt voor de richtlijnen en hoeft je tegelijkertijd geen zorgen te maken over de inhoud.

Zelluf doen
Schrijf je liever zelf? Zorg dan dat je met regelmaat ruimte in je agenda vrijhoudt om te schrijven. Werk vooruit en plan je berichten op Social Media in. Zo ben je voor een langere periode verzekerd van berichten. Er bestaan allerlei handige tools om je berichten in te plannen.

Maak het leuk
Zorg dat communicatie geen ‘moetje’ is, maar een belangrijk onderdeel van jouw organisatie:

  • Goede communicatie zorgt voor nieuwe klanten (cliënten/patiënten)
  • Informeert, inspireert of ontroert jouw publiek (potentiële klant/cliënt/patiënt)
  • Betrekt en behoudt je bestaande netwerk en klantenkring

Maak het daarom leuk voor jezelf! Daar help ik je graag bij. Neem contact met me op en ik vertel je hoe je dit voor jouw organisatie aan kunt pakken.


Kan niet, wil niet, weet niet, lukt niet… er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je niet toekomt aan communicatie. Zonde! Want je kunt er zó veel moois, goeds, inspirerends en doeltreffends mee doen. Wat? Dat lees je in deze blogreeks!

Vorige week: Hoe val je op in een tsunami aan organisaties, initiatieven en ondernemers
Volgende week:  Help! Dat kan ik niet!
Geen blog meer missen? Meld je aan via https://www.moorcommunicatie.nl/blog/

Over Maartje:
Maartje Bertens (Moor) is tekstschrijver & communicatieadviseur en gespecialiseerd in communicatie voor Zorg & Welzijn. Met haar bedrijf Moor Communicatie maakt ze communicatie in de zorgsector begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk.

Kan jouw (zorg- of welzijns)organisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

 

 

-->