De afgelopen 10 weken nam ik je in Moor Breekt de Week mee langs alle metaforische functies van het Zwitsers zakmes en hun relatie tot communicatie: van klein mes tot flessenopener en van haak tot pincet. Vandaag is het tijd voor het laatste hoofdstuk: de tandenstoker. Waar het pincet zichtbare obstakels aanpakt, gebruik je de tandenstoker voor de onzichtbare irritaties. 

Er is niets zo persoonlijk als communicatie. In al onze uitingen laten we onszelf (bewust of onbewust) doorklinken. We onderstrepen wat we belangrijk vinden en doen luchtig over zaken die we niet zo relevant vinden. Vaak redeneren we vanuit onszelf, vanuit dingen die we ooit meegemaakt hebben of zaken die een grote impact op ons hadden. Het is dus logisch dat je kiest voor een nieuwsbrief als je zelf graag nieuwsbrieven leest. Of liever geen brainstormsessies organiseert als je er zelf niet van houdt.

Passend
Maar wat als je het nu eens van de andere kant bekijkt: die nieuwsbrief past bij jou, maar past hij ook bij jouw doelgroep? En bereik je er jouw doel mee?… En jij houdt misschien niet van een brainstorm, maar wat als je met diezelfde brainstormsessie jouw medewerkers het gevoel geeft dat ze meetellen?

Stap er blanco in
Pak dus je tandenstoker en haal dat vervelende, irriterende pitje weg. Laat je eigen ideeën, emoties en patronen heel even los. Stap er blanco in. Neem de tijd en ga rustig zitten voor jouw communicatievraagstuk. Breng jouw (organisatie)doel in kaart, bepaal jouw doelgroep en kijk welk medium het beste bij jouw doel en doelgroep past. Ga hierbij niet uit van je eigen wensen en voorkeuren, maar doe onderzoek naar en bij jouw doelgroep. Ga in gesprek of stuur een digitale enquête uit. Ga daarna pas aan de slag met de daadwerkelijke boodschap.

Kun je wel wat hulp gebruiken? Wil jij een keer écht focussen op doel en doelgroep? En durf jij daarbij jouw eigen ideeën even los te laten? Moor Communicatie helpt je graag! Wat dacht je van een inspiratie- of adviessessie waarbij we samen in jouw communicatievraagstuk duiken?

Deze blogreeks draait om het boek ‘Het Zwitsers zakmes van de leider‘ van prof. dr. Gabriël Anthonio. Anthonio is naast een inspirerend spreker (die put uit zijn eigen ervaringen in het werkveld en privé) ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Verslavingszorg Noord Nederland, Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en Lector  aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Vorige week: Het pincet
Volgende week: Een nieuwe reeks!

Geen blog meer missen? Meld je aan via www.moorcommunicatie.nl 


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

-->