Een overvolle mailbox…je profielen op Facebook, Twitter, LinkedIn én Instagram…nu.nl…ál die digitale nieuwsbrieven. Je spendeert al snel uren per dag op je smartphone. In 2018 is het tijd voor een digitale detox! 

Het is een modern fenomeen: smartphonestress. Volgens wetenschapper Alexander Markowetz (van het boek ‘Leven zonder Smartphonestress’) kijken we per dag wel 53 (!) keer op onze smartphone. Gemiddeld zijn we zo’n 2,5 uur per dag met onze smartphone bezig. Dat gaat van mailtjes checken tot films kijken, whatsapp’en en social media kanalen bekijken. Een massale digitale burn-out ligt volgens Markowetz op de de loer.

Hoe voorkom je zo’n digitale burn-out?

  • Weet dat je misbaar bent. De wereld draait door zonder jou. Dat klinkt hard, maar het is wel zo. Als jij een halve dag niet op je telefoon kijkt of je mail niet checkt, dan is er geen nood aan de man. Check je (werk)mail op gezette tijden en antwoord op gezette tijden. Niemand verwacht dat jij op zaterdagavond reageert op je werkmail (ook al voelt dat soms wel zo). Veel zelfstandig ondernemers hebben het gevoel 24/7 klaar te moeten staan voor hun opdrachtgever. Dat is vaak niet wat de opdrachtgever verwacht. Wil je iemand écht niet laten wachten? Reageer dan op een mail met ‘Dank voor je bericht. Vanmiddag om 15.00 uur stuur ik je een uitgebreide reactie’.  Dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
  • Leg je telefoon weg. Als je aan te werk bent, als je met vrienden of vriendinnen op pad bent, als je aan het eten bent en zéker als je naar bed gaat. Laat je telefoon in je tas zitten of leg ‘m op een plek waar hij niet direct voor afleiding zorgt. Zet notificaties uit, zorg dat je het scherm niet ziet oplichten en zet je geluid hard genoeg om het goed te horen als je gebeld wordt. Elke keer dat je op je smartphone kijkt, raak je namelijk weer uit je concentratie. En om die concentratie weer volledig op te bouwen heb je minimaal een kwartier nodig. De meeste mensen hebben voor die tijd alweer op hun telefoon gekeken, waardoor ze weer uit hun ‘workflow’ zijn. Aan het eind van de dag heb je hard gewerkt, maar het idee dat je niks gedaan hebt.
  • Geniet van je vrije tijd. Laat je telefoon thuis als je de hond uit gaat laten en geniet van de natuur, de frisse buitenlucht en het zonnetje. Ga lunchen met vrienden en laat je werk even helemaal los. Klap je laptop dicht op vrijdagavond en open hem pas weer op maandagmorgen. Laat je tussendoor niet afleiden of verleiden om te kijken. Want zodra je één blik op je mailbox hebt geworpen, zit je klant/de opdracht/je baas/etc. in je hoofd en ben je in gedachten ergens anders. Je zult zien dat, wanneer je jouw laptop maandagochtend weer openklapt, de wereld nog steeds niet vergaan is, die klant nog steeds je klant is of je baas nog steeds je baas. Zo veel is er niet gebeurd toen jij je weekend (of vrije avond) vierde. Bijkomend voordeel: doordat je bewust van je vrije tijd genoten hebt, ben je veel relaxter en uitgeruster. Én heb je meer zin om weer aan het werk te gaan.
  • Stroomt jouw mailbox elke dag vol met nieuwsbrieven? Meld je af! Controleer per afzender of de nieuwsbrief écht meerwaarde heeft. Zo niet: weg ermee. Maak vervolgens een aparte map aan, waarin je interessante, inspirerende nieuwsbrieven verzamelt en ruim 1x per maand (of per week) een uurtje in om deze nieuwsbrieven door te lezen. Sleep ze dus direct weg uit je inbox. Dat geeft meteen een rustiger gevoel.

Laten we 2018 met z’n allen mooi en (smartphonestress)vrij beginnen! Fijne jaarwisseling en op naar een mooi 2018!


Dit was de laatste Moor Breekt de Week van 2017. Volgende week gaan we fris verder met Moor Breekt de Week 2018. Wil je wat blogs teruglezen? Bekijk dan hier het archief.

-->