Het klinkt raar en tegenstrijdig: ‘Niet doen wat de klant vraagt’ of ‘Doen wat de klant niet vraagt’ werkt. En eigenlijk is het heel eenvoudig. Simpelweg omdat een klant vaak niet weet wat hij of zij wil…

Ik werk vaak samen met andere zelfstandigen. Laatst ontving ik van een van hen (een coach) een mailtje: “Ik zag dat je bezig bent met persoonlijke ontwikkeling. Daarover heb ik nog een leuk boek! Ik stop het binnenkort bij je in de bus.” Niet om gevraagd, maar hartstikke leuk en attent om te ontvangen! Het geeft aan dat deze zelfstandig onderneemster a) een hart voor haar vak heeft, b) meedenkt met mijn bedrijf, c) kan verrassen met leuke acties, zonder een tegenprestatie te verwachten. Ze deed ‘wat de klant niet vraagt’, maar waar de klant wel erg blij mee is. Hiermee zette ze zichzelf nogmaals goed op de kaart en bleef ze bij mij ‘top of mind’. De volgende opdracht ging vanzelfsprekend ook naar deze dame.

En dan heb je nog ‘niet doen wat de klant vraagt’. Dat kun je bestempelen als eigenwijs, tegendraads of opstandig. Maar dat is het niet. Veel klanten vragen mij: ‘Kun jij een tekst maken voor een paginagrote advertentie in een dagblad? We zoeken namelijk een nieuwe medewerker’. Of ‘Wil jij drie brochures maken over onderwerp x voor onze doelgroep y’?’. Deze klanten hebben een duidelijke wens en een helder resultaat voor ogen. Maar dit resultaat is niet altijd de meest optimale uitkomst. Een paginagrote advertentie in een dagblad kost enorm veel geld. Kun je diezelfde medewerker niet eenvoudiger en goedkoper werven met een social media campagne? En zit doelgroep y wel te wachten op een algemene brochure over onderwerp x? Of willen ze liever geïnformeerd worden via een website of een infographic?

Moor Communicatie kijkt samen met de klant naar de doelgroep, naar de boodschap die overgebracht moet worden en naar de beste manier om dit te doen. En tja, dat is niet altijd wat de klant in eerste instantie voor ogen had. Maar dat is niet erg. Want het uiteindelijke resultaat is vaak een stuk effectiever en doeltreffender. Niet doen wat de klant vraagt werkt!


Benieuwd wat Moor Communicatie voor jouw bedrijf in petto heeft? Sta jij open voor nieuwe kansen en mogelijkheden? Laat je verrassen door de verfrissende communicatie-aanpak van Moor! Meer weten? info@moorcommunicatie.nl

-->