Slechte jaarcijfers? Ontslag of een onvoorziene, lastige situatie? Met deze communicatietips sta je sterk tijdens een crisis!

1) Zorg voor een EHBC-kit
Wees, voor zover mogelijk, voorbereid op elke soort crisis. Schets een beknopt crisisplan en weet welke acties je bij wat voor soort crisis uit gaat voeren. Zie het als een EHBC-kit (Eerste Hulp Bij Crisis).

2) Monitor de eerste tekenen
Een groot deel van de (bedrijfs)communicatie speelt zich online af. Je kunt onrust vaak al van ver aan zien komen. Het begint vaak met een klein probleem, dat zich vervolgens (via Social Media) ontwikkelt tot een probleem van groter formaat. Peil daarom regelmatig wat er zowel door internen als externen over jouw bedrijf gezegd wordt. Gebruik Social Media om eventuele onrust weg te nemen en reageer op een correcte en vriendelijke manier op problemen die via Facebook, Twitter, LinkedIn of een ander medium aan de kaak worden gesteld.

3) Houd het simpel
Een crisis, op welk gebied dan ook, is al vervelend genoeg. Maak het dus niet vervelender, lastiger of moeilijker dan het is. Ga structureel te werk en houd het bij de hoofdpunten. Analyseer risico’s van bepaalde acties (bijvoorbeeld het ontslaan van personeel), maar houd deze analyses beknopt. Je kunt niet alle risico’s in kaart brengen. Elk onderzoek vraagt namelijk om meer onderzoek.

4) Wees de pers voor
Jouw bedrijf is de eerste informatiebron. Wees de pers voor en zorg dat alle belangrijke informatie op jouw website te lezen is. Zo voorkom je (tot op bepaalde hoogte) dat er vreemde verhalen de ronde doen en dat journalisten verhalen schrijven die ze ‘via via’ gehoord hebben. Je kunt de pers ook informeren door zelf berichten naar persbureaus te sturen.

5) Tot slot
De toon en inhoud van je bericht zijn erg belangrijk. Een crisis roept onrust op en houdt mensen bezig. Ga echter niet geruststellen en zeg ‘dat het allemaal goed komt’. Laat je menselijke kant zien, deel je dilemma’s en erken de emoties die er spelen. Betrek mensen bij het herstellen van de crisis door ze, indien mogelijk, taken te geven. Hierdoor geef je mensen de mogelijkheid zelf iets te doen, in plaats van alleen maar toe te kijken.


Zelf een crisiscommunicatieplan opstellen? Je klanten beter bereiken? Of jouw bedrijf weer in de spotlight zetten? Neem contact op met Moor Communicatie!

-->