“Als je die factuur inboekt en je klikt hier op, om ‘m weg te boeken tegen dat andere bedrag, dan zie je op de grootboekrekening dat…” ik kijk mijn boekhouder met grote ogen aan. Als hij Chinees had gesproken, had ik er waarschijnlijk meer van begrepen dan nu. Ineens denk ik aan de wijze raad die mijn typisch Tilburgse schoonmaakster ooit gaf: ‘Gewoon zwèègen èn wèès kèèke, Maartje…zwèègen èn wèès kèèke.’

Zwijgen en wijs kijken dus. En dus zette ik mijn meest geleerde blik op, knikte wat en zei niks. De boekhouder keek tevreden. Missie voltooid.

Penarie
Tot dat ik de volgende keer op zijn kantoor kwam. Hij ging vrolijk op ‘t niveau verder waar hij vorige keer geëindigd was. De termen vlogen me om de oren en het begon me te duizelen. ‘Zwijgen en wijskijken’ had me niet geholpen, maar alleen maar verder in de penarie gebracht. Administratie voeren bleek, in tegenstelling tot taal, ‘niet echt mijn ding’.

Al die petten
Als ondernemer heb je veel petten op. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jouw product of dienst en het welbevinden van jouw klanten. Je bent ook nog marketeer, communicatieprofessional, salesmedewerker, inkoper en boekhouder.

Het is onmogelijk om overal goed in te zijn. En dus lijkt uitbesteden een slim plan. Je kiepert je administratie over de schutting bij de boekhouder, je laat je social media kanalen beheren door een communicatieprofessional en een virtual assistent beantwoordt je mailtjes.

Wat een rust!

Eindelijk tijd om je bezig te houden met waar je écht van houdt: jouw werk!

Maar na een tijdje merk je dat je grip op je eigen onderneming verliest. Want hoe staat je bedrijf er financieel voor? Hoe is je binding met je klanten? Hoe liggen je diensten of producten in de markt?

Verdiep je in de basis
Je verliest binding met je eigen bedrijf. Natuurlijk kun je niet overal expert in zijn. En natuurlijk zijn er zaken die je uit kunt besteden. Maar het is ook goed om je in de basisaspecten van je eigen bedrijf te verdiepen.

  • Zélf onderzoek te doen naar jouw markt en ideale klant

  • Zélf contact te onderhouden met jouw publiek (klant én potentiële klant)

  • Zélf de basis van jouw administratie te onderhouden, zodat je zicht en grip hebt op je cijfers, inkomsten en uitgaven

  • Zélf te communiceren met jouw klant (via social media, je website, netwerkevents, presentaties, etc.)

Een professional kan je hier goed bij helpen. Want het is logisch dat je geen expert bent op elk van deze vlakken. Niet alles ligt je even goed. Roep daarom de hulp in van zowel mensen (experts in hun vakgebied) als van (online)systemen, programma’s en tools. Denk hierbij aan administratieprogramma’s, vormgevingssites, planningstools (voor social media berichten en projecten binnen je onderneming).

Samen aan de slag
Ik ging met mijn boekhouder aan de slag en hij leerde mij de basis van een goede administratie. Via een online boekhoudpakket gaf hij mij op een laagdrempelige manier inzicht. Nu zie ik met één druk op de knop hoe mijn bedrijf er voor staat. En achter de schermen ondersteunt hij mij met de grotere administratieve en boekhoudkundige zaken.

Geen vis, maar een hengel
Ik werk volgens dezelfde wijze als mijn boekhouder: ik help ondernemers met hun communicatie. Niet door ze het werk uit handen te nemen. Maar door ze te leren hoe zij kunnen communiceren op een manier die zó goed bij hen past, dat het vanzelf lijkt te gaan. Ook wanneer ze van nature geen spreker of schrijver zijn.

Communicatie draait namelijk om zoveel meer dan ‘aanwezig zijn op social media’ of ‘pitchen tijdens een netwerkgelegenheid’. Wanneer jij communiceert op een manier die écht bij jou past, dan voelt jouw (potentiële) klant dit. Dan kost het je véél minder moeite en levert het véél meer resultaat op.

Onder mijn begeleiding leer je in korte tijd wát bij jou past en hoe je dit inzet. Zodat communicatie je plezier, grip op je organisatie en een directe weg naar jouw klant geeft.

Dus, blijf niet langer zwèègen èn wèès kèèke, maar pak de regie

Ben jij toe aan een flinke dosis (ondernemers) inspiratie en communicatietips? En wil jij geen editie van Moor Breekt de Week meer missen?

Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in. Je ontvangt dan ook meteen mijn E-book voor ondernemers cadeau!

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.