Tijdens de coronalockdown dacht ik (zoals zoveel mensen): “Ach, waarom niet?” En typte de woorden ‘online yogales’ in de zoekbalk van YouTube. Daarmee tartte ik de ‘Bertens-genen’. Mijn oma was vrij soepel, maar mijn vader (op wie ik veel lijk qua bouw) is niet bepaald lenig. Verre van. Gewoon, niet. De eerste les en de dagen erna dacht ik: NOOIT MEER! Maar ik ging het missen.

Inmiddels ben ik groot fan van yogalerares Adrienne en haar hond Benji. Ze geeft gratis yogalessen voor alle niveaus en heeft inmiddels ruim 11 miljoen (!) abonnees. Elf-mil-joen! Elk kalenderjaar start ze met een ‘yoga challenge’: 30 dagen yoga. Elke dag een les van 20 tot 30 minuten. En daarom sta ik sinds de uitbraak van corona élke dag in de formatie ‘hond met het hoofd omlaag’.

Natuurlijk zou ik ook enkele losse online lessen kunnen volgen. Elke week een andere instructeur. Elke keer een andere yogavorm. Maar dan moet je ook élke keer weer al je motivatie bij elkaar zoeken. Bij een challenge is dat anders.

Waarom? Een challenge geeft je houvast, biedt een logische opbouw, een stok achter de deur, toont je direct je groei en het communitygevoel (duizenden deelnemers over de hele wereld) werkt heel motiverend. Dat is het mooie van iets samen doen.

Zo zie ik het ook met communicatie. Natuurlijk kun je als ondernemer een beetje ‘aanmodderen’:

  • Je schrijft een nieuwsbrief…en daarna weer maandenlang niet

  • Je start een Instagramaccount… maar na 3 foto’s is je inspiratie op en ben je er wekenlang niet te vinden

  • Je start met bloggen… maar stopt alweer voordat je goed en wel op dreef bent.

Geen zorgen. Dit is logisch. Als communicatie en marketing niet jouw ‘corebusiness’ is, dan is het niet gek dat je aandacht hiervoor naar de achtergrond verschuift. Of dat een gebrek aan tijd je parten speelt.

Maar diep van binnen weet je: als je écht iets wilt bereiken, dan moet je volhouden. En dat volhouden kan alleen wanneer je er plezier aan beleeft. Wanneer je zichtbare vooruitgang boekt. Wanneer het logisch voelt. En wanneer er iemand is die je kan aanmoedigen wanneer je even geen inspiratie voelt, tijd hebt of de moed op wilt geven.

Mijn 1-op-1 communicatieprogramma is zo’n ‘challenge’: een stok achter de deur om je bedrijfscommunicatie nu écht eens op poten te zetten. Om niet meer ‘zomaar wat te doen’, maar doeltreffend te communiceren met jouw ideale klant. Zo’n klant waar jij blij van wordt, energie van krijgt en die bij jou koopt. Zodat je weet wáárom jij moeite steekt in jouw communicatie. Je ervaart namelijk het resultaat: een fijnere, betere band met je (potentiële) klant, meer klanten en meer plezier in je werk.

Communicatie is een onderdeel van jouw ondernemerschap. En jij & ik gaan zorgen dat die communicatie-uitingen zo goed bij jou en je bedrijf passen, dat je denkt: He, yes! Het is weer tijd voor mijn blog/nieuwsbrief/LinkedIn-bericht/’vul hier in wat bij jou past’ 😉 . Net zoals ik dat denk bij mijn yogales.

 

Ben jij toe aan een flinke dosis (ondernemers) inspiratie en communicatietips? En wil jij geen editie van Moor Breekt de Week meer missen?

Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in. Je ontvangt dan ook meteen mijn E-book voor ondernemers cadeau!

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Terug naar het blogoverzicht.

Terug naar de homepage.