Passie voor je werk! Ik zie niets liever dan dat. Wat ik minder graag zie? Moeilijke termen, afkortingen en inhoudsloze begrippen. Toch staat de sector zorg & welzijn er bol van. Soms doe ik er zelfs aan mee! Waarom? 

 

Omdat diezelfde afkortingen, moeilijke termen en (inhoudsloze) woorden de doelgroep JUIST aan kunnen spreken. Jip-en-janneketaal is niet de oplossing voor alle communicatieproblemen. Eenvoudig communiceren is niet altijd de meest duidelijke, effectieve en efficiënte manier om jouw boodschap over te brengen.

In veel gevallen geldt: hoe eenvoudiger de formulering, hoe breder de betekenis. En hoe breder de betekenis, hoe lastiger te begrijpen. Er is namelijk veel ruimte voor speling.

Wat dan wel?
Onderzoek je doelgroep en ontdek over welke voorkennis zij al beschikken. Ga daarnaast op zoek naar hun voorkeuren, interesses en capaciteiten, zodat je daarop aan kunt sluiten in je communicatieuitingen. Een moeilijke HR-kwestie uiteenzetten voor een groep HR-professionals vraagt om een andere aanpak dan diezelfde HR-kwestie voor een groep jongeren of een groep artsen.

En soms staat die boodschap dus vol met afkortingen en moeilijke woorden. Omdat de doelgroep die afkortingen en moeilijke woorden kent en begrijpt. Niks mis mee. Kern van deze boodschap? Ga altijd uit van jouw doelgroep en jouw doel. En pas daar jouw communicatie-uiting op aan.

Dit was deel 6 uit de serie ‘7 levenslessen van Ramses Shaffy’. De komende week volgt:

  • Bewonder (over inspiratiebronnen en hoe je er zelf een wordt)

Lees hier deel 1, 2, 3, 4 en 5 terug:


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie