Het is januari en dat betekent voor veel ‘groepachters’: kiezen voor een nieuwe school! De middelbare scholen openen hun deuren en laten zich van hun beste kant zien. Vroeger koos je voor goed onderwijs, keek je naar de vakken die de school aanbood, of het schoolplein er gezellig en netjes uitzag en of de leraren een beetje hun best deden. Nu kies je een school die jou laat excelleren. Want eerlijk is eerlijk, we zijn toch allemaal wonderkinderen? 

Chinees en Spaans, sportklas, podiumklas, ICT & Mediadesign, Team x, Het Talentplein… Het is een greep uit de mogelijkheden die twee middelbare scholen uit mijn regio bieden. Boven de advertentie die één van deze twee scholen in een lokaal blad plaatste staat uitdagend: ‘Waarin ben jij KONING?’ Want gewoon lekker naar school gaan is er niet meer bij. Je moet ergens in uitblinken. Laten zien dat jij beter bent, anders bent. Dat jij extra uitdaging kunt gebruiken en dat jij niet zomaar een doorsnee tiener bent. Je ouders hebben niet voor niks zoveel tijd, geld en energie in je geïnvesteerd. Dan is het wel zo leuk als ze daar iets van terugzien tijdens het jaarlijkse sportgala, de Musical Awards of de uitreiking van de Nobelprijs. En dus zetten middelbare scholen in hun wervingscommunicatie massaal in op de uitblinkers. Waarin ben jij koning?

Daarbij spelen ze in op een trend, maar laten ze ook een hoop scholieren links liggen. Die scholieren worden weleens minachtend ‘de zesjes’ genoemd. Omdat ze een zes behalen voor hun proefwerk en daar tevreden mee zijn. Of trots op zijn, omdat die zes het uiterste van hun kunnen heeft gevraagd. In de advertenties is amper aandacht voor het onderwijs zelf. Hoe groot zijn de klassen? Hoeveel leerlingen telt de school? Hoe ziet een lesrooster eruit? Bij wie kun je terecht met vragen? Is er ook hulp als het even niet zo ‘koning’ met je gaat?

Natuurlijk wil elke school opvallen en dat doe je door opvallende programma’s te bieden aan opvallende leerlingen. Misschien ziet een open dag er wel heel anders uit dan de indruk die de advertentie bij mij wekt. Misschien praat ik wel voor mijn beurt en blijkt tijdens een open dag dat de school er ook is voor minder opvallende talenten. Ik hoop het. En anders raad ik scholen aan om in de communicatiecampagne van volgend jaar de pijlen te richten op de doorsnee leerling. Dan val je tussen al die druktemakers namelijk pas écht op!


Reageren op een blog? Samenwerken? Of toe aan een inspiratiesessie? Moor Communicatie staat voor je klaar! Neem contact op via het contactformulier op de website www.moorcommunicatie.nl of stuur een email naar info@moorcommunicatie.nl