Het zorgpad van jouw organisatie krijgt steeds meer vorm. Je hebt de juiste mensen om de tafel zitten, de inhoud is bekend en je weet hoe je het (in grote lijn) vorm wilt geven. Nu komt het aan op de uitvoering. Hoe pak je dat aan? In welke vorm giet je jouw zorgreis? (PDF, een online presentatie, een brochure of een boek?) En hoe zet je jouw zorgpad in bij cliënten en patiënten?

Steeds meer organisaties zien het belang in van goede, heldere, patiënt- of cliëntgerichte communicatie mét bijbehorend beeld. Want hoe afgezaagd het ook klinkt: een beeld zegt meer dan duizend woorden. De populariteit van de infographic en de animatie groeit nog steeds.

Zorgorganisaties realiseren zich dat patiënten of cliënten niet zitten te wachten op een boekwerk aan tekst of een afstandelijke, onbegrijpelijke toon. Communicatie is maatwerk geworden. Dat zie je ook terug in de uiteindelijke vorm. Hoe kies je als organisatie een vorm die bij je past?

Match met je doelgroep
In een woonzorgcentrum is de gemiddelde leeftijd hoog en heeft niet iedereen de beschikking over een computer, laptop, tablet of smartphone. Wil je de ouderen in het woonzorgcentrum op de hoogte stellen van het activiteitenprogramma, dan is een app of een infographic misschien niet je beste optie. Waak er echter voor dat je te veel in clichés gaat denken: bij een ouderenzorginstelling ga je voor een uitgewerkt document op papier, bij een jeugdhonk ga je voor een app, animatie of vlog. Het kan namelijk zomaar zijn dat jouw doelgroep niet de ouderen in de zorginstelling zijn, maar hun netwerk (kinderen, vrienden of familie). Dat je niet de jongeren van jouw jeugdhonk wilt bereiken, maar juist hun ouders. En dat je deze achterliggende doelgroepen bereikt via een minder voor de hand liggende vorm.

Match met je organisatie
Wat wil jij als organisatie uitstralen? Wat past bij eerdere uitingen? Bij de verwachting van jouw doelgroep? Laat jouw zorgpad, zorgreis of zorgprogramma qua uitstraling en vorm matchen met jouw organisatie. Wil je gastvrijheid uitstraling? Laten zien dat in jullie organisatie de patiënt/cliënt een stem heeft? Of juist tonen dat kwaliteit en slagvaardigheid hoog in het vaandel staat? Is jouw organisatie vooruitstrevend en innovatief of juist al jaren ‘oud en vertrouwd’? Stel jezelf deze vragen bij de keuze voor een vorm.

Match met je doel
Vergeet tot slot niet dat de vorm van je communicatie-uiting moet matchen met je doel. Wat wil je bereiken? Wil je de cliënt of patiënt van jouw (zorg)organisatie informeren? Amuseren, overtuigen of instrueren? Laat je met jouw zorgpad zien welke stappen een cliënt of patiënt kan verwachten? (zoals bij een overzichtelijke instructie op papier) Of geef je een patiënt/cliënt juist de ruimte om zelf te kiezen welke afslag hij of zij neemt? (zoals bij een interactieve website) Neem je een patiënt of cliënt mee op reis in een informatief animatiefilmpje? Of toon je jouw zorgprogramma in een overzichtelijke infographic waar een patiënt/cliënt zélf het tempo bepaalt?

Kortom: er zijn genoeg keuzes te maken op het gebied van vorm. Ga je voor online of offline, ga je voor interactief of sturend? Informerend of instruerend? Een statisch geheel, een animatie, een infographic of zelfs een game? Laat je daarbij niet leiden door clichés, maar ga voor de ultieme match tussen doel, doelgroep en organisatie.

Volgende keer in Moor Breekt de Week
Jouw zorgpad, zorgreis of zorgprogramma heeft een vaste vorm gekregen! Hoe zet je deze communicatie-uiting gericht in naar patiënten of cliënten? Wanneer gebruik je het zorgpad, de zorgreis of het zorgprogramma? Je leest het volgende week.