Een helder doel biedt een startpunt voor de ontwikkeling van een zorgreis. Waar ga je naartoe? Langs welke tussenstations kom je? Wat is je einddoel? Eén belangrijk onderdeel is nog niet belicht. Want wat is een reis zonder reisgenoten?

In ieder reisgezelschap zit er wel één: een betweter. Iemand die denkt dat hij of zij het beter weet dan de andere reisgenoten. Nee, zelfs beter dan de reisleider. Daarnaast heb je altijd een zeurkous, een avonturier, een flierefluiter, een serieuze noot en een Bourgondiër. Of je nu reist met een bont gezelschap, met een groep vrienden, met je partner of met je gezin: ieder heeft zijn of haar eigen inbreng. Een eigen visie, eigen voorkeuren en eigen aardigheden.

Voor een zorgreis is dat niet anders. Zowel de betrokken zorgprofessionals als de patiënt en zijn of haar sociale omgeving hebben elk hun eigen inbreng in het proces. Wil je een zorgreis/zorgpad/zorgprogramma in beeld brengen dan is het goed om met al deze partijen om tafel te zitten. Net als bij het plannen van een reis, doe je dat meestal niet direct met z’n allen. Hoe dan wel?

Een idee ontstaat
Het is vrijdagmiddag en je sluit met enkele collega’s de werkweek af in het café om de hoek. “Ik zou weleens op reis willen,” oppert collega A. Waarbij collega B zegt: “Ja ik ook! Zuid-Amerika staat hoog op mijn verlanglijstje.” “Dat is toevallig, want daar wil ik nou juist naartoe”. Het eerste idee van een gezamenlijke reis ontstaat.

Ook in een ziekenhuis of zorginstelling ontstaat het idee van een zorgreis ergens. Omdat je als zorgverlener de patiënt centraal wilt stellen bijvoorbeeld. Of optimaler samen wilt werken binnen je eigen organisatie of met organisaties in de omgeving.

Leg de basis vast
De collega’s bepalen samen hun basisvoorwaarden voor de reis: niet langer dan drie weken, Argentinië wordt de bestemming en ze staan open voor meer reisgenoten. Ze schrijven hun wensen op.

Ook het ziekenhuis of de zorginstelling legt de basis vast: wat is het doel van de reis? Wat willen we beschrijven? Welke onderdelen van een (behandel)traject willen we beschrijven?

Groei!
Een kennis van collega A is reisadviseur en samen stappen ze op hem af om een geschikte reis te boeken. Daarnaast tonen er nog drie collega’s interesse in de reis. Om goed voorbereid te zijn informeren ze bij de GGD welke inentingen ze nodig hebben. Daarnaast starten ze samen een wandelclub om hun wandelconditie op peil te krijgen voor de vakantie.

Ook voor het beschrijven van een zorgpad of zorgreis voor een ziekenhuis of zorginstelling is het van belang dat je de juiste mensen bij elkaar zet. Denk hierbij aan (vakinhoudelijke)specialisten, coördinatoren, zorgprofessionals, assistenten, maar ook de cliënt of patiënt en zijn of haar familie. Op die wijze kun je alle hoeken van het traject belichten en verzamel je zoveel mogelijk bruikbare informatie.

Volgende keer in MBDW
Met alle betrokken partijen zorgen de reisgenoten voor een stevige voorbereiding met een fantastisch resultaat: de reis was een succes! Een zorgreis is vaak minder positief dan een vakantiereis: spanning, emotie en onzekerheid spelen een grote rol. Daarom zijn de visuele aspecten van een zorgreis van groot belang. Een (letterlijk) goed vormgegeven zorgreis wekt interesse, geeft inzicht, oogt uitnodigend en verfrissend. Hoe pak je dat aan? Je leest het volgende keer in Moor Breekt de Week