Er zijn nogal wat onderwerpen die in de opleiding tot zorgmedewerker vermeden worden. Zo is er amper aandacht voor palliatieve zorg (‘de dood is eng en wij willen nu eenmaal iedereen beter maken’). Een ander ondergeschoven kindje is humor. Want wie gaat er nu lachen als er ziekte, dood, verval en andere serieuze zaken in het spel zijn? Nou, lachen blijkt écht gezond te zijn. Gelukkig neemt de aandacht voor humor in de zorg toe. 

Humor en lachen hebben lichamelijke, mentale en sociale voordelen. Even lachen geeft je immuunsysteem een oppepper, vermindert stress, ontspant je spieren en vermindert tijdelijk de pijnklachten. Een leuke grap, een geintje, leuk bericht of grappig filmpje is goed voor je gemoedstoestand en verzet je gedachten. Niet voor niets stappen CliniClowns al jaren de kamers van jonge ziekenhuispatiëntjes binnen.

Lachen doet ook iets met jou en je omgeving. Het bevordert de binding tussen hulpverlener en patiënt/cliënt en versterkt de relatie. Dat laatste maakt de inzet van humor misschien nog wel het meest effectief.

Een journalist van de Volkskrant schreef hier afgelopen zomer het volgende over: Een dosis humor aan het ziekbed of in de spreekkamer kan de tevredenheid van patiënten vergroten, aldus Jama, het vakblad van de Amerikaanse artsenorganisatie, en dat heeft een positief effect op hun therapietrouw.

Durf jij humor toe te voegen aan jouw werkwijze? Zie jij veel humor bij collega’s onderling? En laat jij humor toe in jouw communicatie-uitingen naar patiënten/cliënten en medewerkers? Wil je hier meer over weten? En humor toelaten in jouw zorg- of welzijnsorganisatie? Moor helpt mee! Tijdens inspiratiesessies kijken we samen hoe we de communicatie van jouw organisatie kunnen optimaliseren.

Dit was deel 5 uit de serie ‘7 levenslessen van Ramses Shaffy’. De komende weken volgen:

  • Werk (over vaktermen in communicatie)
  • Bewonder (over inspiratiebronnen en hoe je er zelf een wordt)

Lees hier deel 1, 2, 3 & 4 terug:


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie