“Eenvoudig en begrijpelijk communiceren? Da’s toch schrijven in jip-en-janneketaal?” Nou, meestal niet. 

Heb je het over begrijpelijke communicatie, dan gaat het meestal over Jip en Janneke. De verhalen van Annie M.G. Schmidt bestaan namelijk uit lekker korte zinnen met korte woorden. Een gemiddelde zin uit een verhaal van Jip en Janneke telt namelijk zes woorden met gemiddeld vier letters per woord. Kort en krachtig zullen we maar zeggen. Geschikt voor kinderen vanaf groep 4. Bij een lastig onderwerp of een brede doelgroep wordt makkelijk geroepen: ik wil dit onderwerp graag in jip-en-janneketaal communiceren. Want: kort en eenvoudig is duidelijk en voor iedereen begrijpelijk, toch?

En dat is waar het vaak mis gaat. Want sommige lastige onderwerpen vragen niet om jip-en-janneketaal. Ze vragen niet om moeilijke begrippen die niet genoemd worden of om een bijna kinderlijke uitleg. Want in veel gevallen geldt: hoe eenvoudiger de formulering, hoe breder de betekenis. En hoe breder de betekenis, hoe lastiger te begrijpen. Er is namelijk veel ruimte voor speling.

Wat is dan wél belangrijk wanneer je begrijpelijk wilt communiceren?

  • Een heldere samenhang tussen de zinnen. Maak gebruik van verbindingswoorden, zoals ‘maar’, ‘dus’, ‘en’, ‘omdat’. Zo krijg je een logische volgorde in je zinnen en neem je de lezer mee in het verhaal.
  • Zet niet te veel informatie in één zin. Je zin hoeft niet perse kort te zijn, als er maar niet te veel informatie in staat.
  • Onderzoek je doelgroep en ontdek over welke voorkennis zij al beschikken. Ga daarnaast op zoek naar hun voorkeuren, interesses en capaciteiten, zodat je daarop aan kunt sluiten in je communicatieuitingen. Een moeilijke HR-kwestie uiteenzetten voor een groep HR-professionals vraagt om een andere aanpak dan diezelfde HR-kwestie voor een groep jongeren of een groep artsen.

Meer weten? Stuur een mailtje naar info@moorcommunicatie.nl. Bekijk hier het archief van ‘Moor Breekt de Week’ en leer meer over informatieve communicatie.