Zo, en nu ga ik lekker uitrusten. Een week om bij te komen. Veel afspraken voor mezelf: wandelen met de hond, afspreken met een vriendin, op bezoek bij mijn nicht. Tussendoor werken en een boek lezen. Ja, dat was het plan. 

Ik heb een plan, ik maak nooit meer een plan
Zijn er geen regels die ik dan ook niet breken kan
Nog een idee, ik ga en niemand gaat ermee
Het wordt: Ik rij, dus ik besta
En waar ik uitkom, zie ik dan wel weer

Acda en de Munnik – Dan leef ik toch nog een keer

Lekker mindful
“Ik heb een plan ik maak nooit meer een plan”. Het is het lijflied van mijn vriend. Die misschien ook wel iétsje te mindful in het leven staat. Maar er zit natuurlijk wel wat in. Want, zoals John Lennon ooit treffend zei: „Het leven is wat je overkomt, terwijl je druk bezig bent andere plannen te maken.”
Zo ook met mijn plannen. Want terwijl ik mij verheugde op een relaxte week, kreeg ik een flinke borstontsteking. Dat uitrusten moest ik nu wel heel letterlijk nemen: in bed, met 40 graden koorts en behoorlijk veel pijn.

Plan in de prullenbak
Het loopt altijd anders dan je dacht. Er komt altijd iets tussendoor. Er gebeurt altijd iets. Waarom zou je dan nog plannen maken? Het enige wat kan gebeuren is dat ze in het water vallen. Toch? “Ik heb een plan ik maak nooit meer een plan!”

Advies, plan of strategie

Wat ik wel doe? Een strategie bedenken. Ik zie een werkopdracht als een potje Stratego. Het is van groot belang om de volgende zaken in kaart te brengen: 

  • Waar staan we nu?
  • Waar willen we naartoe?
  • Welke weg moeten we daarvoor afleggen?
  • Wat kunnen we onderweg tegenkomen?
  • Met wie gaan we deze weg afleggen?

 

Klaar voor de start
Het antwoord op deze vragen levert een ‘aanvalsstrategie’ voor jouw spelletje Stratego op. In grote lijnen schets je wat je gaat doen, wat je verwacht en hoe je daar (naar alle waarschijnlijkheid) op gaat reageren. Er staat ook een plan B én een plan C bij. Want stel dat ‘de vijand’ in jouw potje Stratego tegen de verwachting in toch een ander pad kiest? Of als jouw ‘leger’ minder strijdbaar blijkt dan gedacht of tegenslagen te verwerken krijgt? Dan moet je weten wat je in alternatieven zijn.

Handvatten en richtlijnen
Een communicatiestrategie is goed doordacht, heeft aandacht voor alle onderdelen in ‘het spel’ en geeft duidelijke handvatten en richtlijnen. Maar ook vrijheid. De strategie schat de ‘spelers’ op waarde in. Geeft ze eigen verantwoordelijkheden. De strategie houdt zicht op het grote geheel zonder in de details te verzanden. Het geeft géén minuscule planning: als onze ‘tegenstander als eerste zet A op dinsdagochtend doet, dan doen wij B op dinsdagmiddag’. Of, zoals dat vaak in een communicatieplan gaat: Op woensdag 22 juni publiceren we om 13.15u bericht x op platform y.

Focus weerleggen
Het gevaar van zo’n strikte planning is namelijk dat je te veel gefocust raakt op de uitvoering en daardoor het doel en de doelgroep uit het oog verliest. Je richt je op het schrijven van bericht x voor platform y dat op woensdag 22 juni gepubliceerd moet worden. Daarbij vergeet je te kijken naar de huidige status van je doelgroep. Hoe voelt jouw doelgroep zich? Hoe gaat het met ze? Waar hebben ze op dit moment behoefte aan? En rijmt dat nog met hetgeen je aan het begin van het project voorspelt/ingeschat hebt? Daarnaast vergeet je met een te strakke planning vaak te kijken naar je doel. Welk doel wil je behalen? Is dat doel nog steeds hetzelfde als in het begin? Zijn er zaken veranderd gedurende het project?

Kortom: een plan is handig, een strikte planning minder.

Natuurlijk moet je ongeveer weten wanneer je wat wilt doen. Maar dat staat in je strategieplan. De daadwerkelijke uitvoering die bepaal je net van te voren. En niet door uit te voeren wat je een jaar geleden bedacht hebt, maar door te kijken naar de situatie in het hier en nu. Hoe staat het met jouw leger? En met dat van de ‘tegenstander’? Hoe zijn de omstandigheden? Lig je nog op koers richting je doel? Is de vlag in zicht of moet je een nieuwe strategie bepalen? Je strategieplan geeft vervolgens de handvatten voor de juiste actie op dat moment.

 

Staat jouw zorgorganisatie… 

…aan het begin van een nieuw project?

Gaan jullie na de zomer starten met een nieuwe werkwijze? Een nieuw systeem implementeren? Werken met innovaties? Nieuwe medewerkers werven? Of een ander zorgproject starten?

Laat mij dan met je meekijken en meedenken. Samen bepalen we een communicatiestrategie. Waar staat jullie vlag? Wat willen jullie bereiken? Bij wie? Waarom? En hoe? Ik maak jullie klaar voor een onvergetelijk spelletje Stratego. Ik wijs jullie op (communicatie) valkuilen onderweg. Ik voorzie jullie van de juiste munitie, van een sterke route en van alternatieven, wanneer je onderweg voor lastige kwesties komt te staan.
Ben je benieuwd of wij een klik hebben? En wat ik voor jouw project kan betekenen? Boek dan via mijn contactformulier een gratis en geheel vrijblijvend adviesgesprek van 30 minuten.

 

Tip:  Wil je meer lezen over dit (en andere zorggerelateerde) onderwerpen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief.

Terug naar het blogoverzicht

Terug naar de homepage