… you get monkeys! Bied jij je personeel weinig salaris? Dan zul je ook niet de beste werknemers aantrekken. En ga je voor het goedkoopste van het goedkoopste? Dan kun je misschien niet de beste kwaliteit verwachten. Het werkt ook de andere kant op: bied jij producten voor de laagste prijs aan? Dan zul je veel koopjesjagers trekken. En is jouw uurtartief heel laag? Dan zul je klanten trekken die ‘voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten’. Daar is niks mis mee. Maar je moet er wel rekening mee houden dat deze klanten vaak puur voor de (lage) prijs gaan. Niet voor jou, niet voor je bedrijf, niet voor je werkwijze, je materiaalkeuze of je kwaliteit, maar voor je prijs. Is het bij de buren goedkoper? Dan zijn ze vertrokken. Een vaste klantenkring opbouwen kan hierdoor moeilijk zijn.

Aap

Zelf vond ik het heel moeilijk om mijn tarief te bepalen. Een dienst is niet tastbaar, kent geen start- of grondstofprijs. Gelukkig is bij Moor Communicatie het eindresultaat vaak wel tastbaar (een communicatieplan of een tekst). En toch is het lastig om daar een uurtarief aan te koppelen. Toen ik nèt gestart was, was mijn tarief te laag. Voor iemand in loondienst klinkt 20 euro per uur als een goudmijn. Maar vergeet niet dat je daarvan àlles moet betalen. Je kennismakingsgesprek, de tijd die je steekt in het maken van een offerte, de uitwerking van je opdracht, de financiële afwikkeling (factuur maken en administratie doen). Daarnaast moet je van dat geld ook je pensioen, een buffer, onkosten en je vakantiedagen betalen. Kortom: vraag je 20 euro per uur. Dan houd je daar niks aan over.

Inmiddels is mijn uurtarief hoger. Het past beter bij de diensten die Moor Communicatie levert en de resultaten die hieruit voortvloeien. Een coach zei me ooit: Jij wilt de kwaliteit van de Bijenkorf leveren (dienst) en dat verpakken in een Actiontasje (tarief). Dat matcht niet. Je wekt verkeerde gedachten bij je klanten, trekt de ‘verkeerde’ klanten aan en krijgt gewoonweg niet genoeg voor het werk dat je levert. Ik wil een Bijenkorf onder de communicatiebureaus zijn: maatwerk, kennis, gastvrijheid, enthousiasme, service en dat alles in een mooie, bijpassende, frisse verpakking. Zo weet de klant wat hij of zij kan verwachten: waar voor je geld!

—-
Moor Breekt de week is de wekelijkse column van Maartje Bertens (Moor Communicatie). Moor Communicatie maakt moeilijke teksten begrijpelijk, toegankelijke en aantrekkelijk.