Een zorgreis is vaak minder leuk dan een vakantiereis: spanning, emotie en onzekerheid spelen een grote rol. Daarom zijn de visuele aspecten bij een zorgreis van groot belang. Een (letterlijk) goed vormgegeven zorgreis wekt interesse, geeft inzicht, oogt uitnodigend en verfrissend. Hoe pak je dat aan?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Vandaar dat steeds meer zorginstellingen en ziekenhuizen ervoor kiezen om hun zorgreis, zorgpad of zorgprogramma te gieten in een visueel jasje. Dat oogt vaak niet alleen aantrekkelijker, maar is vaak ook duidelijker en blijft beter hangen dan een lang tekstdocument. Vergelijk de volgende twee zaken maar eens:

Het gebruik van kleur, structuur, afbeeldingen en natuurlijk ook een begrijpelijke tekst: het draagt allemaal bij aan aantrekkelijkheid, duidelijkheid, herkenbaarheid en begrijpelijkheid.

Maar waar start je? Enkele tips:

1. Structuur
Breng structuur aan in je verhaal. Deel je inhoud op in blokken. Bepaal wat waar op de pagina komt te staan. Heb je veel informatie? Kies er dan voor om je informatie op te delen in meerdere uitingen. Bedenk hoe je van het ene informatieblok naar het andere komt. Legt jouw patiënt/cliënt een reis af? Ga je voor de vorm van een mindmap? Kies je voor de opzet van een magazine of krant?

2. Breng kleur aan
Kleur kan voor verheldering zorgen. Kleuren zijn het krachtigst als je niet te veel verschillende kleuren inzet. Ga bijvoorbeeld voor grijs of zwart en kies daarnaast voor één of twee aanvullende kleuren uit je huisstijl. Geef hiermee accenten aan, zoals pijlen, kaders of symbolen.


3. Symbolen
Over symbolen gesproken: illustraties of kleine symbolen kunnen jouw document meer ‘smoel’ geven. Gebruik een stijl die past bij jouw organisatie en huisstijl. Simpel of juist gedetailleerd. Met één enkele lijn kun je vaak al een hoop bereiken. Werk je veel met abstracte begrippen of managementtermen? Kijk dan eens op sites als ‘https://thenounproject.com/’. Daar vind je meer dan twee miljoen icoontjes (ook voor lastigere of abstractere begrippen).

Volgende keer in Moor Breekt de Week:
Het zorgpad van jouw organisatie krijgt steeds meer vorm. Je hebt de juiste mensen om de tafel zitten, de inhoud is bekend en je weet hoe je het (in grote lijn) vorm wilt geven. Nu komt het aan op de uitvoering. Hoe pak je dat aan? In welke vorm giet je jouw zorgreis? (PDF, een online presentatie, een brochure of een boek?) En hoe zet je jouw zorgpad in bij cliënten en patiënten?