Je start een webshop, begint een winkel of schrijft je in bij de KvK als grafisch vormgever… en gaat achterover hangen. De klanten stromen binnen! Haha, you wish! 😉 Het vertrouwen winnen van klanten gaat niet over één nacht ijs en succesvolle bedrijven zijn niet in één dag gebouwd. Daar is tijd, inspanning en doorzettingsvermogen voor nodig. Hoe bouw je een sterke band op met je klant?

Het draait bij een aankoop om drie elementen:

  1. De klant moet je kennen – Weten waar jij te vinden bent en wat je te bieden hebt
  2. De klant moet je leuk vinden – Mensen doen tenslotte zaken met mensen. Waarom koop jij wel bij A een fiets en niet bij B?
  3. De klant moet je vertrouwen – Is een aankoop van een dienst of product bij jou in goede handen?

Hoe zorg je dat een (potentiële) klant je leert kennen, je leuk vindt en je vertrouwt?
Zorg allereerst dat je goed vindbaar bent. Een heldere website met een duidelijk verhaal, een goed zichtbare winkel die duidelijk laat zien wat je verkoopt en een sterke persoonlijke uitstraling. Ben je creatief kunstenaar, dan is het handig dat mensen dat aan je zien. Iemand in driedelig maatpak komt minder creatief over. Bij een bankdirecteur met dreadlocks en buttons over Woodstock op zijn spijkerjasje met gaten past de look eveneens niet bij de functie. Laat in al je uitingen zien waar jij voor staat! Zorg voor een duidelijk visitekaartje, ga voor een simpele en doeltreffende bedrijfsnaam en eventuele ondertitel. Kies voor een overzichtelijk aanbod van producten en/of diensten. Wees zowel online als offline zichtbaar en zorg dat een klant zo vaak mogelijk met je in aanraking komt, zonder dat het opdringerig of vervelend wordt.

Hoe zorg je dat je veel contact hebt met een (potentiële) klant zonder dat een klant dit als vervelend ervaart? 
Door waardevolle informatie te delen! Deel je kennis, schrijf een E-book, maak informatieve nieuwsbrieven met aantrekkelijke acties. Laat mensen op een laagdrempelige manier kennis met jou en je bedrijf maken. Organiseer een seminar of een demodag. Geef een gadget weg of organiseer een online challenge. Deelname is gratis en makkelijk, waardoor de drempel tot nadere kennismaking laag is. Werk aan je relatie met de klant en laat zien hoe leuk, interessant en mooi jouw bedrijf is. Leer vervolgens je klant kennen. Stel vragen, onderzoek, vraag om feedback. Let op: elk contact met je klant moet de moeite waard zijn. Het moet info bevatten die voor een klant relevant is. Info die je klant verder helpt. Info waar een klant op zit te wachten. Doe je dit niet, dan haakt de klant af.

Vertrouwen in jou als bedrijf, in jouw product en in jou als mens bouwt een klant langzaam maar zeker op. Het is geen kwestie van 1 + 1 = 2, maar van gevoel. Het is breekbaar, kwetsbaar. Ga daarom zorgvuldig om met jouw band met je klant. Meer advies of tips? Boek een inspiratiesessie bij Moor Communicatie. Samen gaan we op zoek naar jouw ideale klant en leer je hoe je jouw klant kunt bereiken.


Moor Breekt de Week is de wekelijkse blog van Moor Communicatie. Benieuwd naar de werkzaamheden van Moor Communicatie? Ga naar www.moorcommunicatie.nl. Toe aan ‘communicatie-inspiratie’? Boek een inspiratiesessie (1 uur) voor €65,- en leer hoe jij jouw bedrijf (weer) op de kaart zet!