Wanneer jouw situatie overweldigend is…
… omdat je ernstig ziek bent.
… omdat je vader naar een verzorgingshuis ‘moet’.
… of omdat je nichtje niet de juiste begeleiding krijgt bij haar thuissituatie.
Dan heb je behoefte aan grip, aan helderheid en aan de juiste uitleg.

Als zorgorganisatie sta je regelmatig voor dit soort situaties. Hoe kies je als organisatie de juiste woorden? De juiste inhoud? En het juiste moment?

Ga op onderzoek uit!
Breng jouw doelgroep in kaart. Wie wil jij bereiken? Aan wie richt jij je boodschap? Wat zijn de (globale) kenmerken van deze doelgroep? Onderzoek vervolgens de wensen van jouw doelgroep. Dat kan met een digitale enquête, maar ook tijdens een persoonlijk gesprek: Wat zie en hoor jij graag? Hoe ontvang jij informatie het liefst? Hoe & wanneer voel jij je gehoord en begrepen? Op welke manier zoek jij naar informatie? Etc.

Tips

  • Extra belasting voelt snel als ‘te veel’. Kies er daarom voor om je boodschap op te delen. Eén onderwerp per uiting. Maak ook gebruik van pauzes (in animaties en filmpjes) en alinea’s/witregels (in teksten) en geef de kijker/lezer daarmee een break.
  • Beelden blijven vaak beter hangen dan woorden. Overweeg daarom om die lange, ingewikkelde tekst in de brochure in te ruilen voor een infographic.
  • Maak verschillende versies van je uitingen: een uitgebreide en een beknopte, een voor ouderen en een voor jongeren, een visuele en een verhalende versie etc.
  • Zoek naar het juiste moment: ondersteun je gesprek met de cliënt/patiënt met beeldmateriaal, geef een brochure mee (‘om thuis nog eens na te lezen’) en stuur per mail of whatsapp de link naar een animatiefilmpje met meer uitleg.