Hun visie was afwijkend. Dat wisten ze zelf ook wel. Maar hoe konden ze dit op een positieve en inspirerende wijze overbrengen op hun (beoogde) doelgroep? Met alleen bidden voor meer klanten/cliënten redden ze het niet. Er was werk aan de winkel! Tijd om hun ‘geloof’ ter verspreiden. 

Een bijzondere behandeling, innovatief behandeltraject, vernieuwende techniek of unieke benaderwijze: je kunt als organisatie in zorg en welzijn op verschillende manieren afwijken van het gemiddelde. Het maakt jouw organisatie uniek! Maar hoe komt de rest van de wereld te weten wat jullie USP (Unique Selling Point) is?

Eerst zien dan geloven
Iemand overtuigen, dat doe je niet in enkele seconden. Mensen moeten je eerst zien, dan leuk vinden en gaan daarna past echt over tot aanschaf/verbintenis. Zorg daarom dat je jouw boodschap uitdraagt in alle facetten van jouw organisatie. Van werkwijze en benaderwijze tot website, kleding, brochures en mediaoptredens.

Een voorbeeld: staat jouw (zorg)organisatie voor gastvrijheid? Laat dit dan doorklinken in alles: de manier waarop je de telefoon opneemt, e-mails afsluit, de ingang van een pand inricht, de indeling van je website maakt en de wijze waarop je vacatureteksten opstelt. Alleen op die wijze krijgen mensen het juiste gevoel bij jouw organisatie. Neem nu bijvoorbeeld Cool Blue, zij doen ‘alles voor een glimlach’ en voeren dit in alle facetten van hun bedrijf door.

Zoek de publiciteit
Als het concept van jouw (zorg)organisatie sterk genoeg is komt die publiciteit vanzelf toch? Misschien! Maar het is een stuk verstandiger om zelf actief op zoek te gaan naar promotiemogelijkheden. Heb je een nieuw, technisch hulpmiddel getest in jouw organisatie? Laat het de media weten. Gebruik je eigen social media kanalen, maar stuur ook een persbericht, benader een (technisch) magazine of stap op een platform voor zorginnovatie af. Een andere mogelijkheid is inhaken op actualiteiten. Steeds meer burn-outs? Laat weten wat jij daarvan denkt en hoe jullie dat aanpakken. Langer thuiswonen? Laat weten hoe je dat kunt bevorderen. Meer energie en minder klachten? Toon hoe jouw fysiopraktijk dat mogelijk maakt.

Benieuwd hoe je de USP’s van jouw organisatie écht uit de verf laat komen? Moor Communicatie helpt je graag!

Dit was deel 4 uit de serie ‘7 levenslessen van Ramses Shaffy’. De komende weken volgen:

  • Lach (over humor in communicatie)
  • Werk (over vaktermen in communicatie)
  • Bewonder (over inspiratiebronnen en hoe je er zelf een wordt)

Lees hier deel 1, 2 &3 terug:


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie