Afgelopen week ben ik begonnen in het boek ‘De meeste mensen deugen‘. Ik heb het nog niet uitgelezen, maar het idee spreekt me nu al aan: uitgaan van het goede van de mens. Ik geloof sterk dat wat je aandacht geeft groeit. En als je ervan uitgaat dat de meeste mensen uit zichzelf het goede zullen doen, kun je met die gedachte een positieve beweging in gang zetten. En komen ook concurrenten in een ander daglicht te staan.

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder. De afgelopen 7 weken kwam elk woord uit deze beroemde zin van Ramses Shaffy aan bod in Moor Breekt de Week (MBDW). In dit sluitstuk draait het om bewondering. Bewondering voor jezelf, je eigen werk en onderneming/werkgever, maar ook bewondering voor de ander.

Ik las ooit dat het met succes net is als met liefde: dat is onuitputtelijk. Het is niet zo dat je beschikt over 100% liefde die je kunt verdelen over verschillende personen: je partner 50%, je eerste kind 20%, je tweede 20% en de rest blijft over voor andere personen. Zo is het ook met succes: als een ander succesvol is, wil dat niet zeggen dat jij dit niet kunt zijn. Het is dus ook niet nodig om jaloers te zijn op anderen. Laat anderen succesvol zijn en daarvan genieten.

Concullega’s
Sterker nog: je kunt anderen helpen. Ik ken iemand die enorm goed is in SEO-teksten schrijven. Dat ben ik zelf niet. Dus wanneer ik iemand tref die op zoek is naar teksten die het goed doen in de zoekmachine, verwijs ik hem of haar door naar die SEO-persoon. Iedereen uit mijn netwerk heeft zijn of haar eigen specialisatie: prachtige foto’s maken, pittig interviewen, vormgeven als de beste, etc. Dus als een opdracht beter past bij iemand uit mijn netwerk, dan gun ik deze opdracht aan mijn ‘concullega’.

De SPBG-methode
En weet je wat het mooie is? De meeste mensen deugen. Zo krijg ik ook regelmatig een opdracht doorgespeeld van mijn collega-ondernemers.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Door de volgende stappen te volgen:

  1. Specialiseer (als ondernemer of als organisatie. Breng focus aan en richt je op waar jij het allerbeste in bent.)
  2. Profileer (laat zien waar jij voor staat. Bewonder jezelf & jouw organisatie. Wees trots op wie je bent en wat je doet en toon dit aan de buitenwereld.)
  3. Bewonder (wees niet bang voor andere organisaties/ondernemers. Leg contact, ga samenwerkingen aan, leer van elkaar.)
  4. Gun & Ontvang (succes is onuitputtelijk: gun de ander een opdracht als het werk beter bij hem of haar past).

Ben je benieuwd hoe jij deze stappen binnen jouw organisatie toe kunt passen? En heb je ondersteuning & advies nodig bij het profileren van jouw (zorg)organisatie? Moor Communicatie helpt je graag!

Dit was deel 7 (het laatste deel) uit de serie ‘7 levenslessen van Ramses Shaffy’.

Lees hier deel 1, 2, 3, 4, 5 en 6 terug:


Over Moor Communicatie:
Maartje Bertens (Moor) helpt organisaties in zorg & welzijn met hun communicatievraagstukken. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Welk communicatiemiddel zet ik in? Hoe maak ik mijn communicatieuitingen begrijpelijk, toegankelijk en aantrekkelijk?

Heb jij een communicatievraagstuk? Of kan jouw zorg- of welzijnsorganisatie wel wat communicatiehulp gebruiken? Neem contact op, Moor helpt je graag!

 

Neem contact op met Moor Communicatie